2009. augusztus 7., péntek


Egy elfogott levél:

Dr. Székely Tamás

Egészségügyi Miniszter
Budapest


Tisztelt Miniszter Úr!


A médiából értesültünk arról, hogy a H1N1 típusú új influenza vírus okozta nagyobb méretű járvány megelőzése érdekében a magyar kormány 6 millió adag védőoltást rendelt 7 milliárd forint értékben. Tekintettel arra, hogy a betegség megelőzésében, felismerésében és kezelésében döntő szerep hárul a háziorvosokra, házi-gyermekorvosokra, a szükséges járványügyi stratégia kialakítása előtt szeretnénk felhívni azokra a jogi anomáliákra a figyelmet, amelyek a megfelelő járványügyi védekezés hatékonyságát veszélyeztetik.


A kormány tervei szerint 4 millió lakost kell védőoltásban részesíteni. Az új típusú H1N1 vírus elleni oltóanyaggal történő immunizálás az oltandók számának megsokszorozódását jelenti. A járvány elleni védekezés nem csak az egészségügyi intézmények költségeit növeli meg, hanem az alapellátásét is. Nagy tömegek immunizálása az egyébként jellemzően hurutos időszakban a háziorvos rendelési idejében teljesíthetetlen, szakmailag kifogásolható (a cseppfertőzéssel terjedő betegségben szenvedőket az oltandókkal közös helységben várakoztatni). Plusz időt, ezzel együtt plusz finanszírozást igényel. Magyarországon a jelenleg hatályos jogszabályok a háziorvos ellátandó feladatai között (4/2000 II.25 EüM r.) az állam felelősségeként, az alapcsomag részeként, központi költségvetésből finanszírozott ellátásként határozzák meg a külön törvényben, vagy törvényi felhatalmazás alapján kormányrendeletben meghatározott feladatok ellátását, így a járványügyi érdekből végezett védőoltások beadását (1997. évi CL IV. 142. § (2) n.).

A háziorvosi tevékenység finanszírozása az E. Alapból teljesítményarányosan történik. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 18. § (6) t) pontja szerint az E. Alap terhére nem vehető igénybe a nem kötelező védőoltással történő immunizálás. Értelemszerűen tehát ezt a tevékenységet a központi költségvetésből kell az államnak finanszíroznia.

Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. Rendelet 117. § (1) szerint "...a nem Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott ellátások kiadásait a Kincstár az Egészségbiztosítási Alap központi igazgatási szervéhez rendelt központi Ellátási számláról és az ehhez kapcsolódó megyei igazgatási szervek ellátási számlájáról likviditási fedezetvizsgálat nélkül és a nem túlléphető előirányzatok esetében a központi számlához kapcsolódó előirányzati fedezetvizsgálat mellett teljesíti."

Ugyanakkor az Egészségbiztosítási Alap bevételei között szerepel a központi költségvetési hozzájárulások között az "Egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos központi költségvetési hozzájárulás" címen 3, 9 milliárd forint, valamint az Egészségügyi Minisztérium kiadásai között az "Egészségügyi ágazati célelőirányzatok" soron az "Oltóanyag beszerzés" 4,026 milliárd forint.

A megbetegedési veszély elhárítása céljából önkéntesen igénybe vehető térítésmentes védőoltások nem tartoznak abba a körbe, amibe a kötelező védőoltások, nevezetesen az állam a kötelező védőoltással kapcsolatosan bekövetkező esetleges egészségkárosodásért felelősséget vállal (1997. évi CLIV. Törvény az egészségügyről 58.§), így a kormány erre vonatkozó rendelete olyan térítési díj nélküli tevékenység végzésére kényszeríti a háziorvosokat, amelynek esetleges következményeiért súlyos anyagi felelősséggel járó kockázatot kénytelenek vállalni.

A védőoltások beadása - a törvényi előírások szerint - orvosi feladat. Szakmailag vállalhatatlan, súlyos felelőtlenség a nem megfelelően tesztelt, a lakosság felét érintő védőoltás esetleges szövődményeinek kockázata. Ezért elengedhetetlennek tartjuk a haszon-kockázat elemzések elvégzését és a hatóságilag elrendelt, de önkéntes védőoltások esetében is az állam egyetemleges felelősség-vállalását.

A feladatok, a felelősségi viszonyok és a teljes ellátási folyamat finanszírozására vonatkozó kérdések tisztázása nélkül nem lehet sikeres a prevenciós munka. A fent említett szempontok figyelembe vételét ajánljuk megfontolásra a döntéshozók számára.

Az ide vonatkozó jogszabályok hivatkozott részeit mellékeljük.

Szeged, 2009. augusztus 5.

Kasszaorvosi Szervezet




Nincsenek megjegyzések: