Gyógyhatást tulajdonított az általa forgalmazott étrendkiegészítőknek az Egészségfarm Kft., amivel megtévesztette a fogyasztóit
Gyógyhatást tulajdonított az általa forgalmazott étrendkiegészítőknek az Egészségfarm Kft., amivel megtévesztette a fogyasztóit - áll a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntésében. A vállalkozás egymillió forint bírságot kapott. A korábban hasonló ügyben 2 millió forintra bírságolt Naturlife Kft-nek pedig naponta 30 ezer forint végrehajtási bírságot kell fizetnie mindaddig, amíg nem tesz közzé közleményt a rá vonatkozó GVH döntésről.
„Csökkenti a vastagbélrák veszélyét. A gyors sebgyógyulást fokozza. Aranyér kezelésére alkalmas. Szürkehályog kezelésére alkalmas. Égett sebeket kiválóan gyógyít." Ilyen és ehhez hasonló állításokat tett közzé az általa forgalmazott egyes étrendkiegészítőkről és kozmetikumokról az Egészségfarm Kft. A GVH vizsgálata azonban megállapította, hogy az ilyen tartalmú hirdetések alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. Gyógyhatást ugyanis csak akkor lehet egy készítménynek tulajdonítani, ha hatását olyan klinikai vizsgálatokkal igazolták, melyek eredményeit a szakhatóság (nevezetesen az Országos Gyógyszerészeti Intézet) elfogadta, és a terméket gyógyszerként engedélyezte. Ugyanakkor a kozmetikai termékek biztonságosságáról, gyártási, forgalmazási feltételeiről és közegészségügyi ellenőrzéséről szóló rendelet szerint tilos kozmetikai terméket megtévesztő jelöléssel, kivitelezéssel és adatokkal, valamint kifejezetten nem kozmetikai (pl.: terápiás hatás) hatásra hivatkozással, illetve céllal forgalomba hozni és reklámozni. E jogszabály értelmében megtévesztésnek minősül, ha a terméknek olyan hatást tulajdonítanak, amellyel az a tudományos ismeretek szerint nem rendelkezik, illetve azt a benyomást keltik, hogy a hatás biztonsággal elvárható.
Mindezek miatt a GVH egymillió forint bírságot szabott ki az Egészségfarm Kft.-re. A versenyhatóság bírságnövelő tényezőként vette figyelembe, hogy az érintett bizalmi jellegű termékekről hozott nyilvánosságra megtévesztő információkat és hosszú időn át elérhető hirdetéseivel kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókat célzott meg. Bírságcsökkentőként értékelte ugyanakkor a GVH, hogy a vállalkozás nem minősül a piac meghatározó szereplőjének, hirdetései nem váltak széles körben ismertté, az eljárás megindulását követően pedig azonnal eltávolította a jogsértő tartalmakat a honlapjáról.
Egy hasonló ügyben ugyanakkor végrehajtási bírság kiszabásáról döntött a GVH. A versenyhatóság tavaly júniusban büntette meg 2 millió forintra a Naturlife System Kft-t. a fogyasztók megtévesztése miatt. A vállalkozás kedvező hatást tulajdonított az általa forgalmazott étrend kiegészítőknek anélkül, hogy állításait igazolni tudta volna. A GVH a bírságon kívül kötelezte a Naturlife Kft-t, hogy a döntést követő 30 napon belül a Természetgyógyász című havilapban tegyen közzé negyedoldalas hirdetést az őt érintő versenyhivatali döntésről. Ennek a kötelezettségének azonban a Naturlife nem tett eleget, így a GVH napi 30 ezer forintos végrehajtási bírság kiszabásáról döntött. Ezt addig kell fizetnie a vállalkozásnak, amíg kötelezettségét nem teljesíti.
Az ügyek nyilvántartási száma: Vj-30/2008, illetve Vj-107/2008.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése