2011. április 17., vasárnap


Az egészségügyi rendszer finanszírozása Európában

A világméretű pénzügyi válság fokozta a nyomást az európai egészségügyi rendszerekre is. A gasteini European Health Forumon (EHFG) egy workshop a finanszírozási és terítési modellek trendjeivel foglalkozott Európában. Egy ilyen trend pl. fejkvóták és esetátalányok bevezetése. Ez jövedelemtől független és a gazdasági fejlődéstől elkülönített hozzájárulás.


EU és egészség

Öt állam (Dánia, Franciaország, Nagy-Britannia, Ausztria, Spanyolország) az EHFG-n bemutatta egészségügyi rendszerét illetve kezdődő reformjait. Minden rendszernél természetesen az eszközök hatékonyabb felhasználásáról van szó, amelyet többé vagy kevésbé erősen irányítanak. Igy foglalta össze pl. Nagy-Britanniából a manchesteni egyetem egészségügyi gazdaságtan professzora saját országára: „A National Health Service – NHS – egy szervizből, amelyben a szolgáltatóknak kevés ösztönzése volt a kezelésre, egy nagy pénzügyi ösztönzésű szervízzé változott.” A 2000-es években kínálatorientált reformok, bizonyos egészségügyi célok, P4P (Pay for Performance) koncepciók elérésére helyezték a fókuszt és a verseny felpörgetésére.

Az ilyen P4P-k vagy a P4Q (Pay for Quality) koncepciók külső eszközökkel akarják javítani az egészségügyi ellátás minőségét. Pl. a teljesítmény szerint prémiumot fizetnek az egészségügyi szolgáltatóknak. A tisztán adófinanszírozott NHS-ben P4Q-t vezettek be 2004-ben. A General Practitionerek (háziorvos, aki mint szigorú kapuőr működik a kórházak számára és akinél minden britnek regisztráltatnia kell magát) jövedelmének egynegyedét a P4Q-n keresztül kapja. A kórházak sürgősségi felvételeinél is gazdálkodniuk kell a szolgáltatásaikkal: ha egy előre meghatározott szintet túllépnek, csak tarifájuk 30%-át kapják meg.


Katalónia fejkvótája

Spanyolországról, pontosabban Katalónia autonóm régióról a barcelonai egyetem munkatársa beszélt az EHFG-n. Katalóniának is NHS-e van, amit jövedelemadókból finanszíroznak. 2002-ben kezdődött a fejkvóta kísérleti koncepció (pilot capitation experience), 2006-ban a katalóniaiak 50%-a volt benne. Minden biztosítottnak egy jövedelemfüggő fejkvótát kellett fizetnie, ami kor és nem szerint igazodott.

Probléma az ilyen modelleknél, hogy milyen magasra kell számítani az egy főre jutó díjat, hogy fedezhető legyen a vélt kockázat. Ezenkívül mindig vannak kilógók, azaz olyan betegek, akik messze több szolgáltatást vesznek igénybe, mint amennyi átalánydíjat fizetnek. Azt, hogy a katalóniai rendszer ténylegesen funkcionál-e, az egészségügyi közgazdász véglegesen nem tudta megmondani: „más régiókkal való ideiglenes összehasonlítások azt mutatják, hogy a fejkvóták jobb eredményekhez vezetnek,” a kvalitatív kiértékelés is arra utal, hogy a koordináció és a transzparencia javult.


Dánia és Franciaország

Dánia is az NHS-sel rendelkező országokhoz tartozók, minden esetre a „light verzióhoz.” A General Practitioner kapuőr (Getekeeper). Egy dél-dániai professzor ezenkívül arról beszélt, hogy az általános praxisok fizetési modellje egy vegyes modell. Van egy fejkvóta és egy esetátalány. A francia rendszer pedig Ausztria egészségügyi rendszeréhez hasonló, mondta egy párizsi egészségügyi közgazdász. Franciaországnak, mint Ausztriának, nincs adófinanszírozott rendszere, hanem társadalombiztosítási rendszere. Ami az újkeletű reformokat illeti, így pl. egy P4P modellt és egy magasabb generikumarányt kell bevezetni, ami ugyancsak Ausztriára emlékeztet. A reformok az orvosszervezetek és a gyógyszeripar erős ellenállásán eddig kudarcot vallottak.


Kezelési átalányok rövidesen Ausztriában?

Ami Ausztriát illeti, hangsúlyozta az osztrák Egészségügyi Minisztérium osztályvezetője, hogy itt „rossz kormányzati struktúrák” vannak.” Amire elsősorban szükségünk van, intelligensebb és konzisztens módszerek, hogy szabályozzuk a pénzfolyamatokat.” Igy pl. az osztályvezető bírálta, hogy a kórházak finanszírozói és üzemeltetői azonosak. Az ambuláns egészségügyi szolgáltatások finanszírozása Ausztriában alapvető új kialakítás előtt áll. Hasonlóan mint a kórházban, most az a cél, hogy az ambuláns területen is egy átalányozott finanszírozást vezessenek be diagnózisok és szolgáltatások alapján.

„Tehát nem arról van szó, hogy beteglapok vagy az orvoshozfordulás gyakorisága alapján számoljanak el, hanem egy meghatározott betegség kezeléséért egy meghatározott díjazást kalkuláljanak” – pontosított az előadó. Az orvos kft-kről való új törvény már ezt az új orientációt tartalmazza. Jelenleg dolgoznak az ambuláns terület közös dokumentációjának bevezetésén. „E dokumentáció alapján fokozatosan egy értékelési kulcsot kell kifejleszteni a kezelési átalányhoz.” Ő egyébként az új finanszírozási modellt „összhangban látja az európai trendekkel,” mert az esetátalányok értékelésébe be kell folynia a kezelés minőségének.


Nincsenek megjegyzések: