Kemény István -" Könnyen lehet, hogy az elvégzendő teendők útjában és a normális párbeszéd kialakulásában a legnagyobb akadály az ignoranciának, tévképzeteknek és az üres retorikának a tájékozódást, tisztánlátást és a szakszerű vitát szinte lehetetlenné tévő uralma."
2009. június 12., péntek
A lakosság elöregedése és a hosszú távú ellátás Európában
A hosszú távú ellátás területe igen összetett, mivel az orvosi, szociális és lakhatási dimenziók széles körét foglalja magában. A szolgáltatások három típusa különböztethető meg: a lakóhelyen történő ellátás, az idősek otthona és a gondozóotthonok által nyújtott ellátás. Mindezek mellett a nappali programok széles skálája is az idősek kényelmét szolgálja, ilyen szolgáltatást nyújtanak az idősek nappali központjai, a szabadidős központok, stb.
Sok döntéshozó úgy gondolja, hogy az idősek számának a következő évtizedekre előre jelzett növekedése folytán ugrásszerűen fog megnőni a hosszú távú ellátás szolgáltatásai iránti igény, illetve ennek költségvonzata, de ezt az összefüggést a kutatások egyértelműen nem támasztják alá.
A hosszú távú ellátás szolgáltatásainak elérhetősége és igénybevétele jelentős eltéréseket mutat Nyugat- és Közép-Európában egyaránt. Az otthoni ellátásban részesülő idősek lakossághoz viszonyított aránya Észak-Európában elérheti a 12%-ot is, ugyanakkor Olaszországban mindössze 3, Görögországban pedig 1%-ra tehető. Sok országban a gondozásra szoruló idős emberek nagy része (80-90 %-uk) önkéntes alapon nyújtott ellátásban részesül.
Az egyes országok vezetése az utóbbi időben több szinten tett lépéseket a hosszú távú ellátás iránti növekvő igény rendezésére. A legtöbb nyugat-európai ország intézkedést hozott a formális ellátás finanszírozására, de számos észak-európai és a kontinens belső részén elhelyezkedő ország az informális ellátásra is nyújt részleges finanszírozást. Néhány ország éveken át állami finanszírozás révén nyújtott támogatást a rászorulóknak, így pl. Hollandia 1967-ben fogadta el a Rendkívüli Egészségügyi Kiadásokra vonatkozó Törvényt, Norvégia pedig 1988-tól részesítette fizetésben az önkéntes gondozókat. Franciaország 2004-ben állított fel speciális biztosítási alapot a gondozásra szoruló idős emberek számára.
Európában a hosszú távú ellátás szolgáltatásait két átfogó kategóriába lehet sorolni:
1) az állami szolgáltatást nyújtó modell, melynek keretében a formális ellátást, ideértve a gondozóotthoni ellátást is, többnyire a helyi önkormányzatok biztosítják az országos és a helyi szintű adóbevételekből és a változó, de viszonylag kismérvű, (gyakran jövedelmen alapuló) költséghozzájárulásból. Ezt a modellt alkalmazzák az északi országok, az Egyesült Királyság és bizonyos mértékben Spanyolország, Olaszország, a Cseh Köztársaság, Magyarország és Lengyelország is.
2) a szociális egészségbiztosítási modell, melyben a finanszírozás az államilag támogatott és szabályozott, ugyanakkor privát non-profit és függetlenül irányított pénzalapból történik, mely a munkáltatók és a munkavállalók kötelezően előírt járulékain alapul. Ez a biztosítási modell fedezetet nyújt a formális és az informális ellátásra egyaránt, de az ebben a modellben alkalmazott co-payment valamivel nagyobb, mint az állami szolgáltatást nyújtó modellnél.
A hosszú távú ellátást nyújtó formális szolgáltatások fedezetére vonatkozó hivatalos programok bevezetésére – az idősek lakóhelyén és a gondozóotthonokban – már az állami egészségbiztosítással rendelkező legtöbb nyugat-európai országban sor került.
Svájc és Belgium kivételt képez ez alól, mivel ezekben az országokban a hosszú távú ellátás nem rendelkezik formális struktúrával, ehelyett a különböző forrásokból származó program- és financiális elemek tradicionálisan vegyes összetételű struktúrájára épül.
Az adóbevételeken alapuló egészségügyi rendszerekben, így Norvégiában 1988-ban, Svédországban 1992-ben, Finnországban 2006-ban) konkrétan körvonalazott országos irányelveket vezettek be a hosszú távú ellátás helyi alkalmazásának a támogatására.
Az adóalapú rendszerek két fő finanszírozója – az önkormányzat és az állam – és kisebb, de változó mértékben a co-paymentek sorát teljesítő, költségviselő felhasználók. A biztosítási rendszerekben, a két fő finanszírozó – a munkáltatók és a munkavállalók – az előzőektől eltérően, elsősorban privát szektorbeli sajátosságokat mutatnak. A szolgáltatásokban részesülő állampolgárok ebben az esetben is a finanszírozás harmadik forrását képezik co-payment-jeikkel, melyek összege időnként jelentős is lehet.
Az 1980-as években, néhány északi ország fizetést vezetett be az önkéntes gondozók számára. Ez az intézkedés Norvégiában és Dániában a rendszeres gondoskodást nyújtó rokonok és szomszédok számára teljes körű nyugdíjt biztosító önkormányzati alkalmazotti állást jelentett. Finnországban, az informális gondozók fix fizetést, illetve nyugdíjat kaptak az önkormányzatoktól. Az 1990-es évektől számos biztosítási rendszerű ország (Ausztria 1994-ben, Németország 1996-ban és Luxemburg 1999-ben) készpénz-támogatást nyújtott a gondozásban részesülőknek, akik ezt gondozóik szolgáltatásainak honorálására fordíthatták. Németországban a hosszú távú ellátást finanszírozó pénzalap nyugdíjkiegészítést is kiutalhat azoknak az önkéntes gondozóknak, akik hetente több mint 14 órát töltenek az idősek ellátásával.
Európában a lakosság elöregedése nagy valószínűséggel a hosszú távú ellátás iránti igény és az ezzel kapcsolatos költségek növekedéséhez fog vezetni, de ennek mértékét pontosan megállapítani előre nem lehet. Az előrejelzések szerint a valós szükséglet a gazdasági, szociális és demográfiai tényezők együttesén fog alapulni.
A realizálódó költségek nagy eltéréseket mutathatnak, mivel az egyes országok vezetése által választandó gazdasági, szociális és egészségpolitikai intézkedések speciális együttesén fognak alapulni.
Több európai kormány már bevezetett ilyen paramétereket. A termékenységi ráta növelésére (mellyel a távlati tervek szerint nőne a fiatal munkavállalók száma is) már hoztak intézkedéseket. Így Olaszországban, azok a szülők, akik második gyermeket vállalnak, 1000 EUR-os juttatásban részesülnek.
Számos ország vezetése tekinti át családtámogatási rendszerét, és tervez lépéseket a részmunkaidős foglalkoztatás megkönnyítésére (a fiatal anyák számára).
A gyakorlatban az a paradox helyzet áll fönn, hogy hosszú távon a munkavállalók számát szükséges növelni, ugyanakkor a rövid távú intézkedések új munkahelyek teremtésére irányulnak a munkavállalók számára. Más területek, melyeken már változások kezdődtek, egyebek között: a nyugdíjkorhatár felemelése, az idősek lakóhelyén történő gondozás támogatása, stb.
Az előrejelzések szerint az elkövetkező évtized jelentős változásokat fog hozni a hosszú távú gondozás terén, mivel nagy szükség mutatkozik a területre vonatkozó irányelvek innovációjára. (ZLL)
Forrás:
SALTMAN,R: The Impact of Aging on Long-Term Care in Europe International Journal of Health Services, 2006,36,4, 719–746.
Pro memoria:
Felelős vagy minden emberért
"A boldogságot csak az bírja el, aki elosztja. A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle. Mert, amikor bennünket elküldtek, az útra bocsátó Hatalom így szólt: Rád bízok minden embert külön, kivétel nélkül mindenkit. Segíts, adj enni, adj ruhát, mindenkire vigyázz úgy, mint magadra és ne hagyd a sötétségben elmerülni. Amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz oszd meg. Az egész világ a tiéd. Szabad vagy a kövektől az éterig. Ismerd meg, hódítsd meg, senki nem tiltja, de jaj Neked, ha magadnak tartod. Amiből másnak nem adsz, legyen az arany, iszappá válik, legyen szent fény, átokká válik, legyen gyönyör, halállá válik. Elbocsátunk Téged is, mint mindenkit: Felelős vagy minden emberért, aki veled él és el kell számolnod minden fillérrel, amit magadra költesz, minden örömmel, amit magadba zártál és minden boldog pillanattal, amit magadnak tartottál meg. Most eredj és élj, mert a világ a tiéd."
( Hamvas Béla )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése