2009. június 6., szombat



Az IBM támogatásával létrejött Szlovénia elektronikus egészségbiztosítási rendszere


Szlovénia Egészségbiztosítási Intézete bejelentette, hogy kibocsát egy új intelligens egészségbiztosítási kártya rendszert, amely az IBM technológián alapul. Az új rendszer lehetővé teszi a betegek egészségbiztosítási státuszának ellenőrzését és az egészségügyi elszámolások online történő elvégzését. Az elektronikus egészségbiztosítási rendszer országos megvalósítása egy kísérleti program sikeres lezárulása után következik, melyet az ország Nova Gorica régiójában levő Dr. Franc Derganc Általános Kórházban hajtottak végre.

A rendszer alapját az IBM integrált IT infrastruktúra megoldása képezi, amely összekapcsolja az egészségügyi ellátókat mind a magán, mind az állami egészségbiztosítási szervezetekkel. Az elektronikus egészségbiztosítási kártyát minden szlovén állampolgár tulajdonába vesz majd és az ellátás helyén mutatja be. Az elektronikus kártya egy digitális tanúsítványt tartalmaz, mely azonosítja a beteget és lehetővé teszi az ellátónak a beteg egészségbiztosítási adatainak online elérését. Otthoni vizitek esetén az orvosok távolról is ellenőrizhetik az egészségbiztosítási adatokat egy SMS küldésével.

Az előző rendszerben a biztosítási adatokat fizikailag tárolták a biztosítási kártyán egy távoli szerver helyett. A betegeknek néhány hónaponként frissíteniük kellett a kártyán levő adataikat önkiszolgáló termináloknál. Ez a rendszer nélkülözte a hatékonyságot, költséges és pontatlan volt a biztosítók számára, a betegek számára pedig kényelmetlen. Emellett kevésbé is volt biztonságos, mivel a bizalmas adatokat a kártyán tárolták.

A kísérleti projekt 2009. márciusi befejezése után az új rendszert kiterjesztették több mint 100 egészségügyi intézményre a Gorenjska és Primorska régiókban. A rendszer 2010 januárjában lép teljes működésbe, melyet kb. 30 000 egészségügyi szakember és 2 millió beteg fog használnia egész Szlovénia területén. Az új kártya rendszer és az integrált IT infrastruktúra további funkciók beépítése előtt is megnyitja az utat, mint pl. elektronikus vényfelírás és elektronikus betegnyilvántartás.

A projekt központi IT infrastruktúrájának létrehozásához az IBM nyújtotta a hardvert, a szoftvert ás a szolgáltatásokat.

A megoldás az IBM System z10 hardveren alapul WebSphere és DB2 szoftverrel. A fő szoftver komponensek között találhatók azonosító, hitelesítő és engedélyező modulok az ellátó és a biztosító közötti biztonságos kommunikációs csatorna biztosítására. (SZL)


Forrás:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/149954.php



Nincsenek megjegyzések: