Egészségtelen ügy
Hozzájutottam egy kórház anyagához, amiben nehéz helyzetüket foglalják össze. Csak a félreértések elkerülése végett jegyezném meg, az anyag a működtető önkormányzat oldaláról nyílvánosan letölthető. Már a 3. oldalon beleütköztem egy szomorú megállapításba: "Összességében látható, hogy a bevételi és kiadási oldalon egyaránt olyan kedvezőtlen változások történnek, melyek „kigazdálkodása" az egészségügy szereplőinek súlyos sérelme nélkül lehetetlen." Kik az "egészségügy szereplői"? A betegek vagy az eü dolgozók? Hm...Kicsit később ez olvasható: "A struktúraátalakítás egyik kezdő lépéseként az intézmény 2006. évben már megkezdte létszámának racionalizálását, amelynek keretében 10 %-os létszámleépítést hajtott végre." Hoppá. Működnek a szokásos reflexek (biztos ismerős a vicc: "Pavlov lakás. Kérjük ne csöngessen.").
Van azonban néhány pozitív dolog is, például a változások kommunikációja a munkatársak és lakosság körében. A kórház vezetése ezt fontos szervezési munkának határozta meg, ami mindenképpen jó jel. SWOT elemzések készültek, aminek eredményeit fel akarják használni az átalakításban. Ezt is érdekesnek tartom: "egyfajta paradigmaváltás, az intézmény szervezeti felépítésének és szervezeti kultúrájának átalakítása, a környezet kihívásainak jobban, gyorsabban megfelelő dinamikus szervezeti átalakulás irányában."
Sok ilyet olvastam már az elmúlt 10-15 évben, megtanultam milyen fontos az ilyen dokumentumok megírása és prezentálása és milyen bólogatást és egyetértést szokott kiváltani. Láttam azt is, ahogy elfogadják majd elfelejtik az ilyen programokat. Mert minden ilyen leírt program annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle.
A paradigmaváltás az egészségügyben a leírt közgazdasági közhelyeknél többet kell, hogy jelentsen. A betegség kialakulásának megelőzését, aktív felvilágosítást arról, hogyan kell egészséges(ebb)en élni, szűrési programokat, hospice szolgálatok tevékenységének javítását, fejlesztését ill. az ehhez szükséges intézményhálózat kialakítását és annak gazdaságos üzemeltetését. Érdekes, hogy ezekről egy sort sem találni az említett anyagban. A dinamikus szervezeti átalakulás nem 10% elbocsátást jelent az én világomban, hanem standardok alapján történő munkavégzést a kórtermekben és környékükön (igen, lehet ilyet az eü-ben), a pazarlás és a korrupció megszüntetését (hallani olyat, hogy bár a "rendes" műtétekhez esetleg csütörtökön már nincsenek meg a szükséges dolgok, az x doktor úr privát betegeihez még pénteken is a kórházi raktárból veszik fel a dolgokat...), csak hogy pár dolgot említsek. Az esetlegesen felszabaduló kórházi személyzetet pedig éppen a paradigmaváltás szolgálatába kellene állítani, nem pedig elbocsátani. Ha azt mondanánk egy jó nővérnek, hogy a segítségére van szükségünk a további optimalizálások, fejlesztések érdekében, az jobban hangzik szerintem, mint ha aláíratnánk vele a közös megegyezéses felmondást, vagy mit. Nem?
Megint az ÜGYFÉL
Címkék: ugyfelkozpontusag
Beballag az átlaghonpolgár a háziorvoshoz, aki némi vizsgálódás után felírja neki a placebókat, a beteg óvatos, mert nem sok kápé van nála (igen, még mindig bankkártyás a lelkem...), ezért megkérdezi, mennyi is az annyi, aztán meg megjegyzi, hogy miért is nincs pos terminál (pos=point of sales, azt hiszem) a gyógyszertárban. Nos azért nincs, mondja el a doki, mert a terminál az sokba kerül, nem lehet (!) kigazdálkodni. Egy nem annyira közeli, vállalkozó ismerős álláspontja szerint a kormányzat megszorításai elsősorban azt okozzák, hogy kirúgja a létszám felét, mert "nehogymár' őneki vissza kelljen vennie a luxusból". Ez és a "nem telepítek terminált mert nem tudom kigazdálkodni" mögött hasonló problémák húzódnak meg. Ez pedig az, hogy a gyógyszerész nem igazán akar változtatni a jól bevált dolgokon, úgy pl., pl. az ÜGYFÉL érdekében telepít egy pos terminált, aztán a működés hatékonyságának növelésével (értsd: optimalizálásával) szépen kigazdálkodja a beruházást és a költségeit. Higgyék el, megoldható. Van azonban egy probléma, és ez maga az ÜGYFÉL, PÁCIENS, VEVŐ, ahogy szeretjük. Ez az embercsoport ui. kis hazánkban még nem elég öntudatos a változások kieszközléséhez. Sőt, ha kell, akkor a patikussal együtt tüntetünk az ő privilégiumainak megtartásáért és azért, hogy ne is kelljen neki bankkártyát elfogadni...
Címkék: ugyfelkozpontusag
Erről a témakörről soxor teszek majd említést errefelé, amolyan vesszőparipa ez nálam. Legutóbbi példám: Belibegek gyógyszertárba, mert odahaza eü vészhelyzet állt elő. Recept nélküli drogokat keresek és lám, van "vény nélkül" feliratú ablak, előtte egy ügyfél, hurrá odamegyek. Odaérve látom ám, hogy ügyfél és patikusnéni valszeg ismerősök, valmilyen prospektusokat lapozgatnak vidáman. Mikor patikusnéni meglát, közli velem, hogy "másik ablakhoz tessék"... A jól megválogatott gyermekkori olvasmányoknak köszönhetően reklamáció nélkül átballagok, DE...... patikaliberó nélkül is jó lenne, ha T. patikusnéni felfigyelne arra, hogy én vagyok az ÜGYFÉL. Nem akarok én a teszkóban meg az agipnál tablettázni , dehogy. SZOLGÁLTATÁST várok. Olyat, hogy nem küldenek át másik ablakhoz, hogy prosikat nézegethessenek. Olyat, hogy 11 körül ne mondják, hogy nem tudok kártyával fizetni, mert reggel óta rossz a kártyaleolvasó. Hát hívják ki a mekkeleket, majd ő megjavítja. Mert én azért tartok bankkártyát, mert fizetni szeretek vele. hihetetlen, nem? 21. század van, ébresztő! Persze nem vagyok ám én optimista, ááá. a teszkóban sem lesz ez sokkal jobb. Nálunk. Mert kukkoljatok csak át ide, érdemes. "private consulting area" is van, bezony, sőt a külföldi tesco oldalon életviteli és táplálkozási tanácsok is vannak, kíváncsi leszek a mienkre, jövő ilyenkor...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése