2009. március 28., szombat



A háziorvos kiemelkedően fontos szerepéről


Az általánosan hangoztatott álláspont szerint a háziorvos a kapuőr, ő felel elsősorban a betegért, szűr, mint az állat, szervezi a kivizsgálásokat, gondoz, gyógyít, meg minden. Ezen túlmenően az egészségügyi adatok védelméről szóló törvény (1997. évi XLVII. törvény) 3.§ c/; f/ és 5.§ a/pontjai alapján egyrészt a háziorvos MINDEN eü. adat kezelésére jogosult, 11. §-a pedig minden más orvosnak kötelességévé teszi, hogy a beteg ellátásáról a háziorvost írásban tájékoztassa, kivéve, ha ezt a beteg kifejezetten megtiltotta.

A háziorvosok évek óta kérik, hogy láthassák az OEP adatbázisában, hogy betegeik a felírt gyógyszerekből mit váltottak ki, esetleg más szolgáltató milyen készítménnyel látta el őket, hiszen ezen információk hiányában a beteget szó szerint halálra lehet gyógyítani. Az OEP azonban nem enged. Minden egyes ilyen esetben a beteg írásbeli hozzájárulása szükséges -szerintük. Ez természetesen a gyakorlatban megvalósíthatatlan. (Pontosabban a bejelentkezéskor már meg kellene erről nyilatkoztatni a betegeket (szerintem), de ez a jogilag nincs szabályozva, illetve az idézett törvényt az OEP rosszul értelmezi.) Én magam is kértem tőlük adatot a saját betegemről és nem adták ki, arra hivatkozva, hogy ez nem a gyógykezeléssel kapcsolatos adatkezelés. Könyörgöm, akkor mi a fészkes fene? Puzzle? Gazdálkodj okosan? Na tessék, itt egy másik eset, másik kollégával történik éppen, nem csak én morgok:

Az egyik betegem, hogy finoman fejezzem ki magam, rendszertelenül szedi a gyógyszereit, közben hülyének is néz, mikor próbálom szembesíteni ezzel. Még régebben ígérték a MEP-nél, hogy kérhetek listát tőlük egy-egy betegem gyógyszer kiváltásairól. Eddig nem éltem ezzel a lehetőséggel, de tegnap írásban megkerestem a biztosítót emiatt. Nos, itt a válaszuk:

"Tisztelt Doktor Úr! Sajnos a beteg adatvédelmi jogai miatt csak akkor áll módunkban Önnek a kért adatokat kiadni, ha a beteg erre felhatalmazást ad. Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását. ... aláírás"

Tehát a beteg hozzájárulása nélkül a háziorvosának sincs joga azt tudni, hogy milyen gyógyszereket vált ki. Nyílván a MEP jogalkalmazó, nem ők tehetnek erről. De akkor is dühítő. A kör bezárult.

Én is hajlok arra, hogy a MEP jogkövető igyekszik lenni, azonban ilyen körülmények között állandóan magas a hibalehetőség, és nincs remény gyors információlekérésre. Beteg meghalhat emiatt. Ezért jönnek olyan helyzetek elő, hogy én beírom a közgyógykérelembe a betegnek általam rendszeresen felírt gyógyszerek listáját, ezt az OEP megkapja, azután ŐK felhívnak ENGEM, hogy baj van, mert a gyógyszerek kétharmadát a beteg ki sem váltotta az elmúlt egy évben, akkor én minek írom fel a listára.:-))

Mert ők látják azt, amit én nem láthatok, de amiből nekem is dolgoznom kellene.

Sőt, a közgyógyot az OEP nélkülem is megcsinálhatná nyugodtan, hiszen nem a felírt, hanem a felhasznált, de legalább kiváltott orvosságok alapján számol.Ezzel teljesen feleslegesen terhelik a teljesen tájékozatlan háziorvost, miközben az információ NÁLUK van. Nekem meg coki, nem nézhetem meg. :-) Vajon kinek az érdeke, hogy éppen az alapellátásban ennyi hülye, a munkát kifejezetten nehezítő jogszabály éljen egymás mellett, szám szerint legalább 51 ilyen van, ezek össze-vissza ütköznek egymással és még további mögöttes jogszabályokkal, például a Polgári Törvénykönyvel, az Alkotmánnyal, stb.

Kinek jó ez? Kinek lehet ez jó?


Nincsenek megjegyzések: