Vélemény az orvosok jogállásáról szóló törvény tervezetéhez
Nagyon fontos, hogy az alanyi jogok elvi döntések jól átgondolt rendszerébõl eredjenek.
Javaslatom: Az elsõ döntés :Indokolt-e az adott szakorvos jelenléte az adott helyen a közfinanszírozott rendszerben? Ez a döntés a társadalomé , melyet az eü. Kormányzat kell hogy meghozzon az OEP és a MOK egyetértésével.(Adott területen, adott lakosságszám ,kor -és betegségösszetétel ismeretében hány szakorvos indokolt az adott szakterületen)
A második szint a tevékenységet végzõ orvosé kell legyen .Milyen jogviszonyban kívánja végezni az adott közfinanszírozott szaktevékenységet? (Állandóan visszatérõ kifogás, hogy a kórházi tevékenység team munka és nem lehet önálló OEP szerzõdések alapján elképzelni. Aki így vélekedik, annak szegényes a képzelõereje és mindíg kimutatható az érdekeltsége a jelenlegi rendszer konzerválásában.
Ha alkalmazottként leírható az orvos tevékenysége a munkaköri leírásában akkor szerzõdéses viszony esetén is ugyanúgy megtehetõ. Ha több ezer háziorvossal tud egyéni szerzõdések alapján finanszírozni a Biztosító akkor tudnia kell a kórházi orvosok esetén is.) A harmadik szint lehet a már OEP-el szerzõdött orvos és az intézmény közötti szerzõdés.(Ha egy területen indokolt egy szakorvos mûködése akkor az is eldönthetõ az adott terület meglévõ ellátó intézményei ,meglévõ kapacitásai alapján hogy járó- fekvõ vagy mindkét ellátás területén van-e szükség a mûködésére .? Illetve, hogy a jelentkezõ orvos járó- fekvõ vagy mindkét területen kíván-e mûködni.A kétoldalú igények egyeztetése után az OEP szerzõdés megköthetõ, és az OEP szerzõdést követõen kötendõ meg az intézményi szerzõdés.)
Csak ez a döntési hierarchia garantálja az orvos autonómiáját és az OEP finanszírozáson belül az orvosok és az intézmények finanszírozásának a különválasztását, mely egyedül garancia arra ,hogy egy adott intézmény mûszer ,épület finanszírozási igénye ne a bérek rovására valósuljon meg.Továbbá az egyedüli garancia a szakmailag indokolatlan fekvõbeteg kapacitások leépülésére, hiszen ha a biztosító direkt szerzõdést köt a szakorvossal. Akkor Õ már kaphat hitelt a bankoktól rendelõ ,mûszerezettség bérlésére vagy vásárlására .Így alku pozícióba kerül az Intézménnyel szemben hiszen ha az Intézmény indokolatlanul magas díjat állapít meg akár a rendelõ akár a szükséges mûszerezettség biztosítására -távlatilag az intézmény hotel szolgáltatására- bérelheti, beszerezheti máshol és folytathatja önállóan a tevékenységét
Amennyiben az orvos díjazása kikerül az intézményi hatáskörbõl úgy az intézményi privatizáció is leegyszerûsödik, mert ha az orvos státusát és díjazását a MOK által felügyelt jogszabályok és közvetlen OEP szerzõdés garantálják úgy a privatizálók köre és személye másodrangúvá válik, és ekkor tisztán érvényesülhet a privatizáció gazdasági hatékonyságot növelõ hatása az intézményekre a szakmai tevékenység és az orvosi egzisztencia károsítása nélkül.
Alanyi jogok:
1.Jog a közfinanszírozotti körbe kerüléshez
(.Az Eü.-i kormányzat az OEP és a MOK konszenzusán alapuló ,területenként és szakménként indokolt szakorvosszám alapján dönthetõ el helyesen , hogy egy adott szakorvos belépése a közfinanszírozott rendszerbe indokolt-e? A hiányzó orvosok a rendszerbe kerülhetnek egyrészt a tervezett szakorvosképzés rendszerébõl.- A MOK-leendõ és szükséges- orvosképzési és szakorvosképzési keretmeghatározási jogosítványát feltételezve a meghirdetett rezidensi helyek alapján biztosítható a végzett orvos közfinanszírozotti körbe kerülése- Másrészt egyéb szakterületen dolgozó szakorvosok spontán ill tervezett átképzése révén, valamint külföldi orvosok megfontolt rendszerbe fogadásával)
2.Jog a munkavégzés jogviszonyának a megválasztásához
( Az orvos maga dönti el, hogy alkalmazottként vagy szerzõdéses orvosként kíván-e dolgozni . Nem veheti figyelembe az intézmény igényeit ,ha ezt megengedjük elvész az alanyi jog!!! Elvész ezzel együtt annak az esélye, hogy az orvosok érdekeltségére alapozva lehessen hatékonyabbá átalakítani a jelenlegi ellátó rendszert.Nem szabad szem elõl téveszteni, hogy a jelenlegi rendszerben mennyire divergál a beteg az orvos és az intézményi érdek!!!)
3.Közvetlen közfinanszírozotti szerzõdés megkötésének a joga.
(Szabadfoglalkozású orvos esetén alapvetõ a közvetlen OEP szerzõdés megkötésének a lehetõsége. Csak ezt követheti az intézményfenntartóval való szerzõdés kötés. Ez a sorrend lehet garancia az orvos szakmai autonómiájára.Igenis kórházi körülmények között is megvalósítható az egyéni szerzõdés .Ha alkalmazottként az orvos munkaköri leírásában megadható az általa elvégzendõ tevékenységek köre és szintje ,akkor ez megadható szerzõdéses formában is.)
4. Jog a szükséges szakmai fejlõdéshez.
(A szükséges szakmai fejlõdéshez kötelezõen kell hozzárendelni a megfelelõ anyagi eszközöket és szervezeti feltételeket. A továbbképzési formák igénybevételének a biztosítása, részben munkaszervezési oldalról, másrészt a szükséges anyagi feltételek biztosításával. 4.1 szabadfoglalkozású orvos esetén költségelszámolás formájában
4.2 alkalmazott orvos esetén az intézményfenntartó által finanszírozva melynek a fedezetét az eü. költségvetés tartalmazza.)5. Jog a hivatás sajátosságait figyelembevevõ finanszírozásra.
5.1 Mind a szakmában eltöltött idõt mind a szakmai szintet értékelõ finanszírozási elõmeneteli rendszer
5.1.1. szerzõdéses orvosok számára minimum díjtétel rendszer kidolgozása
5.1.2 alkalmazott orvosok esetén a jelenlegi közalkalmazotti bértáblának megfelelõ rendszer.
5.2. Az ügyeleti, készenléti követelményekbõl eredõ túlmunka mértékének és díjazásának rendszere mind szabadfoglalkozású, mind alkalmazotti jogviszony esetére.
(Igen lényegesnek tartom, hogy ne tartalmazhasson a jogszabály megengedést ügyeleti ill készenléti önkéntes túlvállalásra.!!A beteg azon alapvetõ jogából kell kiindulni, hogy joga van az optimális fizikai és pszichikai állapotú orvoshoz. Amint a MOK nem engedheti meg , hogy egy szerzõdéses orvos akár több munkahellyel szerzõdve napi 8 órát meghaladó napi tevékenységet folytasson , úgy az sem engedhetõ meg, hogy létszám és szervezési gondok miatt ügyeletben terhelje túl magát az orvos.)
Dr.Balogh Gábor
Nagyon fontos, hogy az alanyi jogok elvi döntések jól átgondolt rendszerébõl eredjenek.
Javaslatom: Az elsõ döntés :Indokolt-e az adott szakorvos jelenléte az adott helyen a közfinanszírozott rendszerben? Ez a döntés a társadalomé , melyet az eü. Kormányzat kell hogy meghozzon az OEP és a MOK egyetértésével.(Adott területen, adott lakosságszám ,kor -és betegségösszetétel ismeretében hány szakorvos indokolt az adott szakterületen)
A második szint a tevékenységet végzõ orvosé kell legyen .Milyen jogviszonyban kívánja végezni az adott közfinanszírozott szaktevékenységet? (Állandóan visszatérõ kifogás, hogy a kórházi tevékenység team munka és nem lehet önálló OEP szerzõdések alapján elképzelni. Aki így vélekedik, annak szegényes a képzelõereje és mindíg kimutatható az érdekeltsége a jelenlegi rendszer konzerválásában.
Ha alkalmazottként leírható az orvos tevékenysége a munkaköri leírásában akkor szerzõdéses viszony esetén is ugyanúgy megtehetõ. Ha több ezer háziorvossal tud egyéni szerzõdések alapján finanszírozni a Biztosító akkor tudnia kell a kórházi orvosok esetén is.) A harmadik szint lehet a már OEP-el szerzõdött orvos és az intézmény közötti szerzõdés.(Ha egy területen indokolt egy szakorvos mûködése akkor az is eldönthetõ az adott terület meglévõ ellátó intézményei ,meglévõ kapacitásai alapján hogy járó- fekvõ vagy mindkét ellátás területén van-e szükség a mûködésére .? Illetve, hogy a jelentkezõ orvos járó- fekvõ vagy mindkét területen kíván-e mûködni.A kétoldalú igények egyeztetése után az OEP szerzõdés megköthetõ, és az OEP szerzõdést követõen kötendõ meg az intézményi szerzõdés.)
Csak ez a döntési hierarchia garantálja az orvos autonómiáját és az OEP finanszírozáson belül az orvosok és az intézmények finanszírozásának a különválasztását, mely egyedül garancia arra ,hogy egy adott intézmény mûszer ,épület finanszírozási igénye ne a bérek rovására valósuljon meg.Továbbá az egyedüli garancia a szakmailag indokolatlan fekvõbeteg kapacitások leépülésére, hiszen ha a biztosító direkt szerzõdést köt a szakorvossal. Akkor Õ már kaphat hitelt a bankoktól rendelõ ,mûszerezettség bérlésére vagy vásárlására .Így alku pozícióba kerül az Intézménnyel szemben hiszen ha az Intézmény indokolatlanul magas díjat állapít meg akár a rendelõ akár a szükséges mûszerezettség biztosítására -távlatilag az intézmény hotel szolgáltatására- bérelheti, beszerezheti máshol és folytathatja önállóan a tevékenységét
Amennyiben az orvos díjazása kikerül az intézményi hatáskörbõl úgy az intézményi privatizáció is leegyszerûsödik, mert ha az orvos státusát és díjazását a MOK által felügyelt jogszabályok és közvetlen OEP szerzõdés garantálják úgy a privatizálók köre és személye másodrangúvá válik, és ekkor tisztán érvényesülhet a privatizáció gazdasági hatékonyságot növelõ hatása az intézményekre a szakmai tevékenység és az orvosi egzisztencia károsítása nélkül.
Alanyi jogok:
1.Jog a közfinanszírozotti körbe kerüléshez
(.Az Eü.-i kormányzat az OEP és a MOK konszenzusán alapuló ,területenként és szakménként indokolt szakorvosszám alapján dönthetõ el helyesen , hogy egy adott szakorvos belépése a közfinanszírozott rendszerbe indokolt-e? A hiányzó orvosok a rendszerbe kerülhetnek egyrészt a tervezett szakorvosképzés rendszerébõl.- A MOK-leendõ és szükséges- orvosképzési és szakorvosképzési keretmeghatározási jogosítványát feltételezve a meghirdetett rezidensi helyek alapján biztosítható a végzett orvos közfinanszírozotti körbe kerülése- Másrészt egyéb szakterületen dolgozó szakorvosok spontán ill tervezett átképzése révén, valamint külföldi orvosok megfontolt rendszerbe fogadásával)
2.Jog a munkavégzés jogviszonyának a megválasztásához
( Az orvos maga dönti el, hogy alkalmazottként vagy szerzõdéses orvosként kíván-e dolgozni . Nem veheti figyelembe az intézmény igényeit ,ha ezt megengedjük elvész az alanyi jog!!! Elvész ezzel együtt annak az esélye, hogy az orvosok érdekeltségére alapozva lehessen hatékonyabbá átalakítani a jelenlegi ellátó rendszert.Nem szabad szem elõl téveszteni, hogy a jelenlegi rendszerben mennyire divergál a beteg az orvos és az intézményi érdek!!!)
3.Közvetlen közfinanszírozotti szerzõdés megkötésének a joga.
(Szabadfoglalkozású orvos esetén alapvetõ a közvetlen OEP szerzõdés megkötésének a lehetõsége. Csak ezt követheti az intézményfenntartóval való szerzõdés kötés. Ez a sorrend lehet garancia az orvos szakmai autonómiájára.Igenis kórházi körülmények között is megvalósítható az egyéni szerzõdés .Ha alkalmazottként az orvos munkaköri leírásában megadható az általa elvégzendõ tevékenységek köre és szintje ,akkor ez megadható szerzõdéses formában is.)
4. Jog a szükséges szakmai fejlõdéshez.
(A szükséges szakmai fejlõdéshez kötelezõen kell hozzárendelni a megfelelõ anyagi eszközöket és szervezeti feltételeket. A továbbképzési formák igénybevételének a biztosítása, részben munkaszervezési oldalról, másrészt a szükséges anyagi feltételek biztosításával. 4.1 szabadfoglalkozású orvos esetén költségelszámolás formájában
4.2 alkalmazott orvos esetén az intézményfenntartó által finanszírozva melynek a fedezetét az eü. költségvetés tartalmazza.)5. Jog a hivatás sajátosságait figyelembevevõ finanszírozásra.
5.1 Mind a szakmában eltöltött idõt mind a szakmai szintet értékelõ finanszírozási elõmeneteli rendszer
5.1.1. szerzõdéses orvosok számára minimum díjtétel rendszer kidolgozása
5.1.2 alkalmazott orvosok esetén a jelenlegi közalkalmazotti bértáblának megfelelõ rendszer.
5.2. Az ügyeleti, készenléti követelményekbõl eredõ túlmunka mértékének és díjazásának rendszere mind szabadfoglalkozású, mind alkalmazotti jogviszony esetére.
(Igen lényegesnek tartom, hogy ne tartalmazhasson a jogszabály megengedést ügyeleti ill készenléti önkéntes túlvállalásra.!!A beteg azon alapvetõ jogából kell kiindulni, hogy joga van az optimális fizikai és pszichikai állapotú orvoshoz. Amint a MOK nem engedheti meg , hogy egy szerzõdéses orvos akár több munkahellyel szerzõdve napi 8 órát meghaladó napi tevékenységet folytasson , úgy az sem engedhetõ meg, hogy létszám és szervezési gondok miatt ügyeletben terhelje túl magát az orvos.)
Dr.Balogh Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése