2008. november 4., kedd



Miskolc Egyesített Kórház Önkormányzati Biztosának „Beszámoló az egészségügyi ellátás átszervezésének tapasztalatairól” című jelentése


I. Az összevonás


A Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata VI-138/16.683/2007. számú Közgyűlési határozatával 2007. október 1. összevonta a Semmelweis és Diósgyőri kórházat. Az összevonással létrejött Miskolci Egészségügyi Központ, amely a minisztériumi döntés alapján Miskolc teljes, illetve annak vonzáskörzetébe tartozó nevesített települések lakosságát látja el, járó- és fekvőbeteg szinten.A két intézményből létrejött új intézmény 925 aktív és432 krónikus ágyon, 184 ambulancián és szakrendelőben, több mint 1800 dolgozóval látja el szolgáltatói feladatát.Az összevonással a dolgozói létszám MEK-ban 27 fővel, az azelőtti időszakban a két intézményben összesen 57 fővel csökkent.




2007.10.31



2008.01.31









Osztály

Munkaköri csop.

Eng.létsz.

Munkajogi



Munkajogi




létsz.



létsz.










Intézményi összesen

Orvos

222

206



208



Egyetemi

16

14



12



Eü.szakdolg.

1212

1196



1175



Műsz.gazd-i

105

96



93



Fizikai

321

288



285



Beteghordó

46

43



43


Mindösszesen:


1922

1843



1816


Átlagbér vonatkozásában nem mutatható ki csökkenés. Az összevonást követően sem csökkent a bér, ami nem csak az bizonyítja, hogy végre lett hajtva a kötelező táblára állást és kötelező előrelépés, hanem azt is, hogy az összevonás miatt senkinek nem csökkent az illetménye.

II. Az összevonás feladatai

Az összevonás pillanatában az intézmény struktúrája azonnali átszervezésre került, amit azóta is folyamatosan újabb és újabb kisebb – nagyobb átalakítás követ.Az első struktúrát érintő lépés a gazdasági területek összeolvasztása, valamint az új intézményi vagyon összedolgozása volt. Nehézséget jelentett, hogy a két intézmény különböző gazdasági programot használt és a két adatbázis összedolgozása hosszú időt vett igénybe. Ezzel egy időben a gazdasági területen dolgozók létszáma a feladatellátást figyelembe véve lett kialakítva.A Miskolci Egészségügyi Központ pénzügyi osztályának rövid idő ált a rendelkezésre a volt két intézmény és a létrejött új intézményi vagyonnak a lezárására és megnyitására. A feladatot nehezítette, hogy a két különböző gazdasági programból kellett dolgozni és kevés adat volt konvertálható.Az anyaggazdálkodás területére is nagy terhet rótt a gazdasági rendszerek adatbázisának összedolgozása és az új intézmény mérleg alátámasztó vagyonának egy rendszerbe történő kidolgozása.Az összevonás kezdetétől fogva az intézmény menedzsmentje biztosította az állandó és folyamatos anyag – eszköz ellátást a MEK minden gazdálkodó egysége részére.

A beszállítói szerződések felülvizsgálatra kerültek, és az új intézményi struktúrát figyelembe véve újra lettek tárgyalva.Az intézmény könyvvizsgálata megtörtént.A gazdasági területhez tartozó ellátási feladatok élelmezés, raktárgazdálkodás, labor, patológia, betegszállítás szervezése, - a zavartalan ellátás érdekében - teljes mértékben kihasználja az intézmény szállítási feladatot ellátó osztályát. A körültekintő szervezéssel, a szállítási tevékenység problémamentesen zajlik.Feszített munkatempót követelt meg a műszaki osztálytól a fekvőbeteg osztályok, szakrendelők költöztetése, az új ellátó egységek kialakítása. Ezen tevékenységet a kis létszámú műszaki személyzet – a lehetőségeihez képest – jól, magas szakmai színvonalon oldotta, oldja meg.A műszaki ellátó osztály jelenleg is teljes leterheléssel dolgozik a Pszichiátria étvétele, a Traumatológia átadása és az azzal járó építészeti feladatok végrehajtása kapcsán.Az élelmezés területén bevezetésre került a dolgozói egyéni tálcás tálalórendszer, valamint megtörtént a minisztérium által előírt beteg élelmezési norma emelése, ami a betegek részére minőségjavulást eredményezett.A kórházak fűtési energia szolgáltatójának számlázási rendszerét felülvizsgáltuk. A szolgáltató a műszaki felügyelet hiányában, Diósgyőrben túlszámlázott. Megállapodás született az intézmény és a szolgáltató között a helyzet rendezésében.

A két intézményben működő keretgazdálkodás egységesítésre került, és minden felhasznált anyagra – eszközre kiterjesztésre került. Keretgazdálkodást lett bevezetve a mosatott textíliára is.Közbeszerzési terve került összeállításra MEK szervezetére. Az összevont kórházban sok beszerzés a közbeszerzési törvény alá tartozik, ezért egy közbeszerzéssel foglalkozó munkatársat bíztunk meg. Jelenleg a Labor diagnosztikum, a szemlencse, élelmiszer, fertőtlenítőszer, pelenka közbeszerzéseihez történő adatgyűjtés folyik.


Folyamatban van a MISKOLC HOLDING Zrt.-vel egy megállapodás – mivel Önkormányzati rendelet szabályozza, hogy az intézmény közbeszerzési eljárást saját hatáskörben csak nevesített esetben, vagy engedély alapján folytathat – a feladat elvégzésére. Jelen pillanatban a Polgármesteri engedélyeztetés alatt vannak az eljárások.Az összevonással egy időben a Diósgyőri kórházban már működő kontrolling rendszer adaptálásra került a komplett MEK –ra.A kezdeti „adathiányt” leküzdve a jelenlegi kontrolling rendszer mára már viszonylag pontos információval látja el az intézmény vezetését.A kórházak összevonása, az önkormányzati biztos kinevezése, valamint a menedzsmentjében bekövetkezett személyi változások miatt, újra kellett szervezni a szolgálati utakat. Nagy hangsúlyt lett fektetve a szolgálati utak rövidítésére, ésszerűsítésére. Rendszeresen lett szervezve igazgatói szintű, osztályvezető főorvosi, főorvosi, főnővéri értekezlet, ahol közvetlenül került az információ átadásra a megfelelő szinten lévő vezetők részére. Minőségirányítási auditációra való felkészülés szakmai munkája elkezdődött. A betegellátás területén történt racionalizálás során a gazdaságos és a betegellátás komfortosabbá tétele miatt az azonos ellátási tevékenységeket egy helyre (székhely, telephely) koncentrálta a menedzsment a Szakmai Vezetőtestület ajánlását is figyelembe véve.


Bevezetésre került a délutáni rendelést, hogy a dolgozó betegek szabadnap kivétele nélkül tudják igénybe venni a kórház szolgáltatásait. A diagnosztikai, és kiszolgáló tevékenységek az ellátási feladat mennyiségét figyelembe véve az intézmény székhelyén (Központi Laboratórium, Kp. Gyógyszertár, Kp Diétás Szolgálat, Kp Higiénés szolgálat, Kp. műtő, Szociális Munkacsoport ), a Fizikoterápia - gyógytorna a telephelyen került összevonásra. A telephelyen csak a sürgős ellátáshoz szükséges diagnosztika maradt. A minták szállítását szintén a Szállító szolgálat végzi.

Jelenleg a volt két kórház területén még külön egységként működik a két sterilizáló. A Megyei Kórház és a MEK közötti, valamint a Szülészet- Nőgyógyászati épületrekonstrukció kapcsán ez a két egység is átszervezésre kerül. A vezetési feladatok összevonásra kerülnek, a feladatellátás és létszám racionalizálása jelenleg is szervezés alatt van. Az intézmény Szűrőközpontjába a szűrések működtetése mellett olyan szakrendeléseket is költöztettünk, melyek járó betegként elszámolhatóak, így biztosítottuk, hogy a beruházás az elvárható gazdaságos működés felé közelítsen.


A MEK-ban működő Sürgősségi Betegfogadó hely működése – az ellátó személyzet szempontjából – megerősítésre került, a betegirányítási feladatok hatékonyságának növelése céljából. A betegellátás szervezése során a MEK székhelyén létrejött a Sebészeti intézet és azon belül egy központi műtő, amely a hatékonyabb műtéti tevékenység ellátására szerveződött. Beindításra került az Egynapos sebészeti ellátás, amely a műtőszint kisebb átépítését is maga után vonta. (zsiliprendszer átépítése, A belgyógyászat is intézetként üzemel az összevonást követően, feladata a székhely és telephely belgyógyászati és kapcsolódó szakmáinak összehangolása a hatékonyabb betegellátás kiszolgálására.

III. Pénzügyi helyzet

A miskolci kórházak működőképessége veszélyben forgott 2007. közepén.A táblából látható, hogy az önkormányzati biztosi megbízás alatt 10 hónap alatt mindössze 80 millió forinttal nőtt az adósságállomány, ami havi 8 milliós adósságnövekedés. 2007. júniusa előtt havi 100 millió volt a két kórház havi vesztesége.




Tartozás állomány

2007.07.01

2008.05.01

Le nem járt

309 052

308 664

lejárt 0-30 nap

219 843

193 600

lejárt 31-60 nap

211 724

187 876

lejárt 61-90 nap

283 139

133 125

lejárt 91 napon túl

235 802

516 401

Összes szállítói

1 259 560

1 339 666




Pénzkészlet

11 240

11 173*

Szállítói korrigálva a pénzkészlettel

1 248 320

1 328 493

1. tábla: Adósságállomány

* A finanszírozás összege az ünnepek miatt 1-e előtt érkezett meg. Az összehasonlíthatóság miatt ezt az összeget nem vettük figyelembe.

A Kórház összesen eredményét az alábbi táblázatban foglaltuk össze. A táblázat jól szemlélteti az összevont intézmény eredményességét. A táblázat beruházás jellegű költségeket nem tartalmaz.

Bevétel összesen:

(+) 654 860 477

Ebből továbbutalt:

(-) 43 817 303

Bevétel (kórház)

(+) 611 043 174



Kórházi összes költség:

(-) 638 442 196

Belső EÜ. szolgáltatások kétszer elszámolt költségei:

(+) 27 867 548

Egyenleg

(+) 468 526

  1. számú táblázat: MEK márciusi üzemgazdasági eredménye

A kórház üzemgazdasági eredménye azért is figyelemre méltó, mert 2008. januárjától 19,5 millió forinttal nőtt havonta a kórház bérköltsége a bértábla változtatása miatt. A kórház gazdálkodásának rendbetételének kulcsa a teljesítményfokozás volt. A sikerült az osztályok teljesítményét felpörgetnünk. A következő hónapokban „rekord bevétel” várható, ami tovább javítja a kórház pénzügyi pozícióját. Ezt szemléltetik a következő diagrammok.

IV. Összegzés

A két telephely ideálisabb - krónikus és aktív ellátás koncentrálása az egyes telephelyeken – struktúrában történő működtetése számtalan orvos szakmai és gazdasági előnnyel jár. Az egyes lépéseknek, fejlesztési, változtatási igényeknek a tervezés során ebbe az irányba kell mutatniuk. Ezen cél optimálisan 5 éves futamidő alatt tud teljesülni. A MEK feladata a változások mellett is a magas szintű gyógyítás biztosítása és a költség hatékony működés fenntartása. Javaslat ehhez a kontrolling, informatika és minőségirányítási rendszer fejlesztése, keretgazdálkodás és érdekeltségi rendszer bevezetése.

V. Tapasztalatok

A végrehajtott intézkedések és szervezési feladatok az adóság állomány növekedésének megfékezésének tükrében hatékonynak vezetői döntésnek bizonyultak.A további fejlesztési lehetőségek, és azok eredményességének gátja jelen pillanatban a forráshiány.A közép és hosszú távú szervezési feladatok végrehajtásának felgyorsításával a lelassított adósságállomány növekedés tovább javítható.

Miskolc, 2008. május 22.

Melléklet:

Önkormányzati biztos összefoglaló jelentése

Zsipi Róbert

mb. főigazgató

Nincsenek megjegyzések: