2008. szeptember 13., szombat



MARKHOT FERENC

KÓRHÁZ-RENDELŐINTÉZET

ORVOS-SZAKMAI,
GAZDÁLKODÁSI és VAGYONKEZELÉSI
PROGRAMJÁNAK
TERVE


Készítette:

EGER MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA



1.) Bevezető

Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése határozatot hozott, hogy a Heves Megyei Önkormányzat döntése alapján, a feladat ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon tulajdonjogának, ennek hiányában vagyonkezelői jogának átruházása esetén átveszi a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet fenntartói feladatainak ellátását, az intézmény működtetését.

Kivonat az 1/2008. (I. 17.) sz. határozatból:

1.) Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése - az Ötv. 69. § (2) bekezdése alapján - kéri a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézetben ellátott egészségügyi szakellátási közfeladatok fenntartói feladatainak átadását, a feladat ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyonnak - az Áht. 108. § (2) bekezdésében biztosított lehetőség alapján - térítésmentes tulajdonba adásával együtt.

2.) Amennyiben a Heves Megyei Önkormányzat Közgyűlése az 1.) pont alattiakat nem teljesíti, Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése kinyilvánítja, hogy a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet fenntartói jogainak az Ötv. 69. § (2) bekezdésében biztosított átvételére, illetve az egészségügyi közszolgáltatási kötelezettség átvállalására vonatkozó szándékát abban az esetben is fenntartja, amennyiben a Heves Megyei Önkormányzat a feladathoz nem az ingatlanok tulajdonjogát, hanem - az Ötv. 80/A. § (5) bekezdése alapján - az ingyenes vagyonkezelői jogát ruházza át.

3.) Amennyiben a megyei közgyűlés az 1. és 2. pont alattiak egyikét sem teljesíti, Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése kéri · a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézetben ellátott egészségügyi szakellátási közfeladatok fenntartói feladatainak átadását - az Ötv. 69. § (2) bekezdése alapján -, és · a Heves Megyei Önkormányzat Közgyűlése 166/2007. (XI. 30.) sz. határozatával elfogadott „Nyilvános pályázati felhívása” XV. fejezete 15.7. pontja értelmében – az Ötv. 80/A. § (5) bekezdése alapján - a pályázati kiírásban szereplő összes közfeladat ellátása végett kijelöléssel kéri a vagyonkezelői jog átadását, és nyilatkozik, hogy vállalja a pályázati kiírásban szereplő összes fejlesztési, működtetési és szerződéses feltételek teljesítését. Felhatalmazza a polgármestert a határozat melléklete szerinti nyilatkozat megtételére.

Jelen helyzet-elemzés és programterv összhangban áll a közgyűlési határozattal, mely szerint a megalapozott és végleges szakmai programokat, illetve stratégiai tervet csak az önkormányzat szervezeti és működési szabályai, az intézmény szervezeti és működési rendjét szabályozó előírások, valamint a szakmai, érdekképviseleti és érdekvédelmi szervezetek jogosítványainak érvényesítésével, a jogszabályokban, szabályzatokban meghatározott szervezetek és személyek bevonásával, véleményezésével fogadja el. Fenntartói jogosítványok hiányában az utóbbiakra a feladat átvételét követően kerülhet sor. Örök érvényű törvény, hogy nem lehet sikeresen végrehajtani azt a programot, amely az érintettek bevonása, együttműködésük megnyerése nélkül készült. Ezt tartjuk szem előtt, amikor a tervet készítjük. Az anyag teljes terjedelmében itt tekinthető meg :

http://www.eger.hu/Portals/0/egerkorhaz200802_05.doc


( részletek)

A jelenlegi orvosi létszám a feladatellátáshoz és minimum-feltételi rendelet előírásaihoz is megfelel, a feladat ellátásához viszont néhány szakmában nem elegendő. Egységes elvek szerint át kell tekinteni a vállalkozási és munkaszerződéseket.

6.3.) Szakdolgozói létszámhelyzet a fekvő- és járó-beteg ellátásban

A szakdolgozói létszám meghatározásnál a mindenkor hatályos jogszabályi előírásokat vettük alapul. A táblázatokban szereplő létszám és álláshely a 2007. 08. 01-i érvényes OEP szerződés szerinti létszámok. Az intézményi szakdolgozói létszám a tényleges létszám adatok alapján 2007. december 31-én 832 fő volt. A létszám-adatok magukban foglalják a megvalósítandó fejlesztések többlet igényeit, természetes szükség szerint átképzéssel, továbbképzéssel. A járó-beteg ellátásban a szakdolgozói létszám átcsoportosításával a relatív létszámhiány, illetve helyenkénti többlet megoldható. A 60/2003.(IX. 30.) ESZCSM rendelet szabályozza a szakdolgozói létszámot minden szakellátásra. Fontos, hogy pontos előjegyzéssel működő szakrendelések, ambulanciák működjenek, minél kevesebb várakozási idővel, tolongással. A betegek részére biztosítani kell az Interneten történő bejelentkezést, leletkiadást és egyéb kommunikációt. Szakdolgozói létszámhelyzet járóbeteg szakellátás. A modern, kellemes környezet, korszerű műszerpark mellett kiemelt feladatként kezeli az önkormányzat a szakszemélyzet megfelelő létszámban és felkészültségben történő biztosítását. Az összdolgozói létszámhoz viszonyítva alacsony a diplomás ápolók aránya, ugyanakkor a minimum-feltételi rendelethez viszonyítottan megfelelő. Az egyéb főiskolai végzettséggel rendelkező dolgozók aránya az összdolgozói létszámhoz viszonyítottan 5 %-ot képvisel. A szakápolók aránya magas, mely a magas színvonalú ápolásszakmai munkát biztosítani képes. A képzésükben, továbbképzésükben és megfelelő utánpótlás biztosításában számítunk az önkormányzati fenntartású szakközépiskola képzéseire.

7.) Vagyongazdálkodás, infrastruktúra átalakítás, ingatlan-hasznosítás

7.1.) Telephelyek megszüntetése
A kórház-rendelőintézet széttagoltsága - tekintettel az ingatlanok állapotára is - számos logisztikai, szakmai és gazdasági problémát, hatékonysági kérdést vet fel. Az intézmény jelenleg 6 telephelyen működik: - 4846, 4846/A hrsz.: Markhot Ferenc u. 1-3. (1. sz. telephely) fekvőbeteg ellátó osztályok és rendelőintézet,- 4621, 4622, 4623 hrsz.: Széchenyi u. 27-29. (2. sz. telephely) fekvőbeteg ellátó osztályok és igazgatás,- 6427/11, 6427/11/A, 6427/11/B hrsz.: Fürdő u. 2-4. (3. sz. telephely) Reumatológiai Osztály- Törökfürdő,- 6602 hrsz.: Klapka Gy. u. 14. (4. sz. telephely) Tüdőgondozó Intézet,- 2971 hrsz.: Baktai út 37. (5. sz. telephely) Mosoda és egyéb kiszolgáló létesítmények,- 4850 hrsz.: Széchenyi u. 44-48. Nővérszálló. (6. sz. telephely)A pályázati kiírás és a gazdaságos üzemeltetés követelményeinek való megfelelés is azt célozza meg, hogy a vállalt egészségügyi közfeladat ellátása lehetőség szerint egy telephelyen, a jelenlegi Markhot u. 1-3. sz. alatti 1. sz. telephelyen történjék. (Ez alól kivétel az egri gyógyforrásokhoz kötődő reumatológiai osztály. )

A felszámolásra kerülő telephelyek kiváltása során, mint későbbi elhelyezési lehetőséget, meg kell vizsgálni az ún. nővérszálló épületét is, mely a telephely közvetlen közelében található. Az egy telephelyre költözés célja a betegellátás hatékonyságának, biztonságosabbá tételének javítása, a költségek egyidejű csökkentésével. A költözés elsősorban nem műszaki kérdés, fontos orvos-szakmai szempontokat is érvényesíteni kell, pl. a műtétes szakmák egy épületbeni elhelyezése, rendelőintézet korszerűsítése, stb. A járó-beteg szakrendelések áthelyezése és felszereltsége az igénybe vétel méretére tekintettel mindenképpen fejlesztést igényel. Erre a TIOP pályázatokban a struktúra átalakítás infrastrukturális feltételeinek fejlesztése címen jelentős források nyílnak, amelyek igénybe vétele szintén lehetőséget biztosít a korszerű kubatúra feltételeinek biztosítására. Az R1, R2 pályázatok kiírását követően kerül sor ezen uniós kiírásokra, 10 %-os önrész igénnyel. Ezt mindenképpen figyelembe kell venni a tervezéseknél: a meglévő szakrendelők rekonstrukciójára, gép-műszer fejlesztésére.) Számítunk a Heves Megyei Önkormányzat felelősségteljes döntésére abban, hogy a funkciók alól felszabadított - a megyei önkormányzat tulajdonába egészségügyi feladat-ellátási céllal került - és értékesített ingatlanok vételára, illetve annak egy része a későbbi fejlesztések, a pályázati önerő biztosításának forrása lehet. Ettől eltérő tulajdonosi döntés esetén - megyei önkormányzati támogatás nélkül - is vállaltuk az épületeknek a pályázatban meghatározott határidők szerinti kiürítését.

7.2.) A 2. sz. és a 4. sz. telephelyek megszüntetésének alternatívái
Ez (is) kifejezetten olyan feladat, amit a kórházi dolgozók több évtizedes tapasztalatára és a felállítandó új menedzsment véleményére támaszkodva lehet csak eredményesen meglépni. A teljes kórház 1. sz. telephelyen történő elhelyezésének feltétele az ápolási és a krónikus osztályok kapacitásának fejlesztése, a járó-beteg ellátás kapacitásának, műszerezettségének növelése, és - nem mellékesen - a finanszírozási feltételek javítása, valamint az otthonápolást végző szervezetek kapacitásának a jelentős szélesítése. A jelenlegi 1-es telephely rekonstrukciója kapcsán egyes épületek tekintetében pl. a gyermekosztály és a laboratórium esetében felmerül, hogy az épület rekonstrukcióra alkalmas-e. Az Urológiai Osztály jelen helyzetben elfogadható elhelyezésére az 1-30. sz. épület III. emeletén nyílik lehetőség, a Szülészeti-nőgyógyászati Osztály területének csökkenése kapcsán. A Pszichiátriai Osztályok összeköltöztetése természetszerűen kínálkozó megoldás, esetleges későbbi tetőtér beépítéssel is javítva az elhelyezési körülményeket. Mintegy 100 ággyal elképzelhető, magas biztonságú részleg és szubintenzív részleg kialakításával, ha a mai modern lehetőségeket kihasználva –amelyekhez Uniós támogatás is elnyerhető- megoldódik a - Közösségi pszichiátria: Régi gondozott beteg + család + gondozó együttese,- Nappali kórház: Ágyat nem igényel, főleg neurotikus betegek ellátására. - Éjjeli szanatórium: Nappal dolgozó betegek részére.- Családközpontú pszichiátria: Pl. mama + baba elhelyezése - Kapcsolati (Lieson)pszichiátria: Társszakmákkal együtt, azok területén ambuláns ellátás. A már megtervezett kardiovaszkuláris, stroke, és perifériás érbetegeket ellátó diagnosztikus és invazív terápiás egység kialakítása a mai Gyermekgyógyászati osztály helyén, ami összekötve a közvetlenül mellette az I. Belgyógyászat keretében működő gasztroenterológiai laborral a sürgősségi endoszkópos ellátást is biztosítaná. A kórházból évente 500 beteget küldenek invazív kardiológiai beavatkozásra. Eger és környéke távolságát tekintve, a szakma által kívánatosnak tartott invazív centrumok hatósugarán kívül esik, ezen indokok, valamint a stroke osztály hiánya alapján indokolt ezen centrum létrehozása. Természetesen ehhez kapcsolódva kapna helyet a Kardiológia (jelenlegi kapacitását 20 ággyal megnövelve) és a Neurológia közös intenzív jellegű részleggel, mivel a coronaria őrző specifikus kardiológiai ellátási egység, és néhány ágyas szubintenzívvel, közös rehabilitációs részleggel, mely a kórházi betegek mellett ellátná ezen szakmák ambuláns rehabilitációs igényeit is. A Belgyógyászat magába foglalva, az egyes jelenleg is működő szubspecialitásokat–Diabetológia, Gasztroenterológia, Hypertonológia, Nephrológia, Endokrinológia, Haematológia,- a jelenlegi I.-es Belgyógyászet területén lenne elhelyezve, itt is feltételezve az ápolási krónikus és hospice-ágyak számának növelését. A Neurológiai Osztály felszabaduló területe adhat otthont a Mozgásszervi Rehabilitációnak. Az Infektológiai Osztály – szakmai indokok alapján is – a belgyógyászati-tömb IV. emeletére helyezhető.A járó-beteg szakrendelés egységébe telepíthető a tüdőgondozás, a genetikai szűrés, és az új szűrési feladatok. A Nővérszálló, a 6. sz. telephely fogadhatná be az igazgatóságot. Egy másik, lehetséges költöztetési alternatívát foglal össze a táblázat. Több ponton azonos javaslattal, ez a megoldás kisebb költségű, azonban kevésbé szakmai teljességre törekvő. A fejlesztések ütemezése, megvalósulásuk időrendje, átgondolt műszaki beavatkozások ettől eltérő megoldást is kínálhatnak hosszabb távon. Egyes költözések átmenetiek lehetnek, ilyen esetben a legtakarékosabb megoldást kell választani. Hosszabb távon át kell gondolni a Nővérszálló kérdését. Az esetleges értékesítéséből származó bevételt az 1. sz. telephely alapterületének bővítésére lehet fordítani.

7.3.) Új kórház-rendelőintézet építése, mint hosszútávú lehetőség

A mai megyei egészségügyi intézmény által biztosított szolgáltatás fenntartásában igazi kihívást jelenti az, hogy az első magyar orvosi egyetem falai között meginduló, híres Scola Medicinalis történelmi öröksége hogyan illeszthető össze napjaink rendkívül dinamikusan változó társadalmi, technikai és finanszírozási környezetével. A közel 280 éves gyógyítási múlt folytatható-e a vajon a muzeális falak környezetében, vagy épületgépészeti, technikai szempontok alapján korszerű, új épületben kell gondolkodnunk. Mindkét megoldásra van lehetőség, a választás azonban rendkívüli felelősség. A felelősség elsősorban az ellátandó lakosság, a betegek, de a rendszerben dolgozókkal szemben is fennáll. Hosszú távra tervezve csak megfontolt, minden részletében kidolgozott, a folyamatos és jó színvonalú betegellátást, a korszerű orvosi szakmai előírásokat magában foglaló, fenntartható fejlődést biztosító ellátás körülményeinek kialakítását lehet és célszerű támogatni. Egy új épület építésének szükségessége már az eddigi felújítások, beruházások során is felmerült, hiszen minden új fejlesztés elhelyezhetősége nagy gondot jelentett az intézmény és a fenntartó számára. Joggal felmerül, hogy a mintegy 5 milliárdos felújítás-beruházás meghozza-e a kívánt eredményt, a hatályos jogszabályi működéshez kötött működési feltételek biztosítását, és a szükséges hatékonyságot. Emellett nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a pályázati kiírásban előírt program a jelenlegi épületegyüttesben csak úgy valósítható meg az építészeti adottságok és a mai strukturális felépítés függvényében, hogy az elhelyezés a rendelkezésre álló területek csökkenésével járna azokban a régi épületekben, amelyek nem az utolsó egy-két évtizedben készültek el. További nagyobb veszteségeket okozhatna – akár az ágyszámok tekintetében is - a korszerű infrastruktúra, illetve kórház-technológia beépítése ezekre a területekre, illetve lehetetlen például a mentőhelikopter leszállása. Bármelyik költöztetési és felújítási és fejlesztési megoldás a rendelkezésre álló terület csökkenésével jár, ami egy ponton túl már nem kezelhető. Emellett az átalakítás, toldás soha nem egyenértékű egy új, a célnak megfelelően tervezett és kivitelezett létesítménnyel. Emellett lehetőség nyílna olyan tevékenységek beindítására, amelyek a megyében egyelőre nincsenek, pl. gyermeksebészet, idegsebészet, tüdőgyógyászat, invazív kardiológiai centrum, perinatális intenzív centrum.

A fejlett országok felújítás helyett 30 évenként új kórházat építenek. Kívánatos és egyben a hatályos jogszabályi feltételeket is teljesítő megoldás egy új tömbkórház felépítése lehetne. Az új épület felépítésére alkalmas például a Baktai úti telephely, illetve más, a célnak megfelelő városi tulajdonú terület. Természetesen új építés az önkormányzat részéről abban az esetben jöhet szóba, ha a feladat átvételére a tulajdonjog átruházásával együtt kerül sor. Az építési költségek a jelenlegi történelmi városrészben elhelyezkedő kórház telephelyeinek értékesítéséből szakaszosan fedezhetők. Az ingatlanok jelenlegi forgalmi értéke megfelelő fedezetet nyújt, pályázati forrásokkal kiegészítve a beruházás megvalósításához. Az új intézmény építési területét a következő részletezés alapján becsültük: A beruházás becsült – építési és eszköz - költsége 2008-as adatokon 14-15 mrd Ft, amiből 2,5-3 mrd Ft az eszközökre fordítandó rész. Megvalósítására abban az esetben látunk esélyt - ha tulajdonosként, vagy vagyonkezelőként, a megyei önkormányzat közreműködésével – az értékesített kórházi ingatlanokból származó bevétel a fejlesztésbe forgatható vissza.

8.) Pénzügyi, gazdálkodási tervek, előrejelzések 2008-2013. évekre

A túlnyomóan OEP támogatásból gazdálkodó kórház feladata, hogy saját erőforrásait kihasználva minél több bevételre tegyen szert, amellyel likviditási helyzetét javítani képes. A rendelkezésre álló és az egészségbiztosítás által lekötött kapacitások felmérése alapján tervet kell készíteni a szabad kapacitások jobb kihasználása érdekében. Fel kell tárni azokat a területeket, ahol akár nemzetközi piacon is kínálható egészségügyi szolgáltatásokat tud az intézmény nyújtani. Ilyen lehet pl. az ortopédia a hozzákapcsolható – a Török fürdőre épülő - reumatológiai utókezeléssel. A üzemeléssel kapcsolatos egyéb szolgáltatások bevételt növelő lehetőségeit is vizsgálni kell. A jelenleg minden kórháznak és egészségügyi intézménynek bevételt jelentő vizit és ápolási díj sorsáról végső döntés nem született, így annak bevételnövelő szerepéről sem lehet előre nyilatkozni. Terveinkben, amint az a beruházásokra, fejlesztésekre is igaz, csak előrejelzések szerepelhetnek. Ennek egyik oka az említett vizitdíj-kérdés, valamint, hogy az egészségbiztosítási finanszírozás csak 2007. évben két alkalommal is jelentősen változott, egyedileg visszaosztott, vagy célhoz kötött támogatásokkal színezve a képet. Minden valószínűség szerint a következő 5 évben belép a több-biztosítós rendszer. Irreális a megyei önkormányzat elvárása, amikor szakmai és fejlesztési 2-7 éves tervekhez, hosszútávú stratégiai tervekhez – kivitelezés vagy a működtetés terén - korrekt pénzügyi alátámasztást vár. Egy egészségügyi intézmény működését döntő mértékben – ma sajnos kiszámíthatatlan - külső körülmények határozzák meg. A folyó működési kiadások és bevételek sem prognosztizálhatók előre. Bizonytalan a vizitdíj, az egészségbiztosítási finanszírozás és –intézményrendszer, az elmúlt évek példái nyomán egyik hónapról a másikra kezelni kell jelentős árváltozásokat.

8.1.) A 2008-2013. közötti időszak likviditási tervei
A Kórház-Rendelőintézet 2008. évi likviditási tervének összeállítása során a pályázati dokumentációban rendelkezésre bocsátott 2007. évi tervekből és korábbi évek beszámolóból, valamint a 2008. évi terv-adatokból indultunk ki. A külső hatásokat (OEP finanszírozás, vagy biztosítási rendszer változása infláció, energiaárak stb.) a mai gazdasági környezetben csak becsülni lehet. A cél, hogy az éppen aktuális finanszírozási viszonyok között a kiemelt kórház működőképességét biztosítsuk, a korábbi időszakban kialakult helyzetet kedvezően befolyásolva. Természetesen az előre nem tervezhető változások – a többször is említett körülményekre tekintettel – erősen korlátozhatják a megvalósulást. Ez azonban olyan tényező, amelyik az ország valamennyi intézményfenntartó önkormányzatára és más szektorú működtetőre is igaz, tehát a pályázókra és Eger önkormányzatára is egyformán hatnak. A számításaink a bevételek és kiadások különböző mértékű emelkedésével készültek. Figyelembe vettük a telephely megszüntetés költségeit és megtakarításait. Azzal a feltételezéssel terveztünk, hogy az egészségbiztosítási finanszírozás, illetve az azt megalapozó kapacitások, teljesítmények nem csökkennek az elkövetkező években. Több változatban megvizsgálva azt látjuk, az intézmény biztonságosan működtethető. Ehhez feltételezzük a feladat-arányos, inflációs hatásokat kezelő, kiszámítható finanszírozást. Az elsők között megvalósítandó feladat a 2008. januárjában végzett ÁNTSZ vizsgálat által megállapított, minimum-felszerelési hiányok kezelése. A beszerzéshez olyan tervet kell készíteni, aminek végrehajtásával szakterületenként, lépésenként lehet a hiányt megszüntetni, a végleges működési engedélyeket folyamatosan megszerezni. A fekvő-beteg és rehabilitációs osztályokra biztosítandó eszközök értéke mintegy 200-220 millió Ft-ban, a járó-beteg ellátásé 50-70 millió Ft-ban határozható meg. A Központi műtő és Központi Intenzív osztály, valamint az ES kialakításának várható költsége 520-550 millió Ft, az onkoterápiás, sugárterápiás és hematológiai fekvőbeteg osztály létrehozása 1,5-2 milliárdos beruházás. A fejlesztések azonban az esetek többségében a költöztetéssel, épület felújítással, korszerűsítéssel együtt valósulnak meg, azoktól el nem válaszhatóan. A tényleges költségekkel a megvalósítási, a kiviteli tervek ismeretében lehet számolni. A 2. sz. telephely átköltöztetésének egyszeri kiadásait a következő időszakok megtakarításai enyhítik. A felmerülő kiadásokat befolyásolja a megvalósítás ideje, ami részben a bekerülési költség változásából, részben pedig abból ered, hogy feltehetően egészen más eszközt, más áron kell ugyanahhoz a feladathoz beszerezni néhány év múlva, mintha az ma valósulna meg. Ami ma korszerű, az évek múlva elavultnak számít, változnak a technológiák, a felhasznált anyagok. Több évre szakmai, stratégiai terveket lehet készíteni, de a mellé rendelt értékek legfeljebb prognózisok lehetnek. A feladat átvétel egyidejűleg az önkormányzat vállalja, hogy az intézményi költségvetés terhére meg nem valósítható fejlesztéseket, a végleges orvos-szakmai program elfogadott beruházásokat, azok forrását, pályázati önerejét saját költségvetésében biztosítja.

8.2.) Hatékonyságot növelő, megtakarítást eredményező, nem orvos-szakmai fejlesztések, tervek

A kórház-rendelőintézet fűtési költségeiben jelentős megtakarítás érhető el, ha az önkormányzat vagyonkezelő szerve, az EVAT Zrt. Fűtőműve szolgáltatja a fűtést és melegvizet. A vezetékek kiépítésének költsége a hőszolgáltató költsége, a szabályozható, energia-takarékos fűtési rendszer kialakítása a fenntartó feladata. Az intézmény ilyen irányú költségei – a most élő szerződéssel szemben - jelentősen csökkennek. Nem elhanyagolható az önkormányzat és a lakosság számára, hogy a lakótelepi lakások és intézmények távfűtési költségei - a fűtőmű kapacitásának jobb kihasználása miatt – szintén jelentősen mérséklődnek. Az önkormányzat az oktatási és a szociális ellátó rendszerében közel tízezer személy élelmezéséről gondoskodik. A kórházi konyha bevonásával újabb előnyök érhetők el a hatékonyság területén. Ugyanígy vehető számításba, illetve vonható be a városi közszolgáltatások körébe a mosoda. Meg kell vizsgálni minden olyan rendelkezésre álló szolgáltatás - pl. a sterilizálás - nyújtását más egészségügyi szolgáltatók, háziorvosok, magánorvosok, akár a lakosság részére, amiben kapacitás-többlet van. Az intézményi szakkönyvtár fenntartása vagy más működő közkönyvtárhoz szervezése is csökkentheti a kiadásokat. A szolgáltatási színvonalához szorosan kapcsolódik, hogy a közeljövőben a Balassi Bálint utca első tömbjében parkolóház megvalósítását tervezi az önkormányzat, ami optimálisabb helyszín lehet a helikopter-leszállás biztosítására.

9.) Együttműködések, az oktatókórházi szerep erősítése
Az Eger Megyei Jogú Város Közgyűlésén jóváhagyott együttműködési keretek között szerepel a Debreceni Egyetemmel már meglévő tudományos és szakmai kapcsolat további erősítése. A Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet a DE OEC oktató kórháza. Tovább javítható az oktatásban és a rezidens képzésben való részvételünk, aminek következtében biztosítható a fiatal szakorvos jelöltek folyamatos munkája, majd a megfelelő utánpótlás. Stratégiai kérdés lesz a jövőben, hogy a magyarországi intézmények megfelelő alternatívát kínáljanak az orvosok és egészségügyi szakdolgozók számára más uniós országok lehetőségeivel szemben. Ez az együttműködés hosszú távra megteremti a szakdolgozók graduális és posztgraduális képzésének lehetőségét is. A stratégiai együttműködés következtében a kórház elsők között részt vehet az egyetemi kutatási eredmények felhasználásában. A két intézmény között létrehozandó tele-medicinális kapcsolat bővíti a lehetőséget, hogy mind a diagnosztika, mind a kezelés területén a betegek a legmagasabb szakmai szintű ellátást kapják. A Debreceni Egyetem az - országban egyedülállóan működő - epidemiológiai monitoring központja tevékenységét a Kórház ellátási körzetére is kiterjeszti. Ugyanígy a megelőzés, és a definitív betegellátás terén elért eredményeit. A hivatalossá tett és jogi szabályokra épített szakmai kapcsolat teszi lehetővé a betegek számára, hogy a ma még emberi, orvosi kapcsolatokra épülő betegutak helyett tervezetten, és kiszámíthatóan biztosítsa a helyben nem elérhető szakellátást. Számítunk arra is, hogy az egyetem szakemberei - a gyógyítás mellett - nagy tapasztalattal rendelkeznek az egészségügyi intézményvezetés szakmai és gazdasági menedzselése területén. Eger Város Önkormányzatának alapvető célja, hogy a Kórházban - a progresszivitás különböző szintjein - megtartsa azokat a szolgáltatásokat, amely lehetővé teszi a lakosság lehető legszélesebb körű egészségügyi ellátását, valamint, hogy az egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltatók versenyében a kórház folyamatosan helyt tudjon állni. Ehhez elengedhetetlen és szükséges · az orvosi és szakdolgozói személyzet folyamatos képzése graduális és posztgraduális szinten, · azoknak a minőségbiztosítási eljárásoknak a kidolgozása, átvétele mely biztosítja az egyenszilárdságú szakmai ellátást, · a szűrés, a prevenció szakmai hátterének bővülése és tudatos végzése, valamint a rendszeres kapcsolat kialakítása szakmai és informatikai szinten is az alapellátás, szakellátás, fekvőbeteg ellátás és házi ápolás szintjei között, · a kutatás-fejlesztés legújabb ismereteinek átvétele az egészségügyi ellátás, az egészségügyi-, és betegségmenedzsment területén, · a betegellátás körülményeinek javítása a hozzáférhetőség, a komfort és a tervezhetőség szempontjából, · a szükséges eszközállománynak - a költséghatékony ellátást is figyelembe vevő - rendelkezésre állása, bővítése, fejlesztése, valamint · az orvos és egészségügyi szakképzésének hátterében megfelelően növekvő volumenben a klinikai gyakorlati háttér biztosítása. Az együttműködés keretében a partnerünk a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet számára biztosítja, hogy · az orvosok, a szakápolók, és a kórházi menedzsment megismerje az új metodikákat, metodológiákat, tanulja meg kezelni az új eszközöket és eljárásokat, az előbbiek rutinszerű betanítását követően azokat átadásra kerüljenek, · a megfelelő számú és képzettségű dolgozók rendelkezésre álljanak minden szakterületen, · képalkotói diagnosztikai eszközökhöz való hozzáférést, a távdiagnosztikai rendszerben való részvételt · a rendelkezésre álló – elektronikus úton elérhető – tudományos folyóiratokhoz való hozzáférést.

Heves megyének az Észak-magyarországi Régióban elfoglalt helye, szerepe alapján megkezdtük az együttműködés kialakítását a régió két súlyponti kórházával a Nógrád megyei és a miskolci, Borsod-Abaúj-Zemplén megyei intézménnyel is. A két intézmény vezetője ilyen irányú szándékát írásban már kifejezte felénk. A gyakran változó mikro és makrogazdasági, társadalmi és kulturális környezetben, a történelmi hagyományok megőrzésével rendkívüli kihívás a megyei egészségügyi intézmény fenntartható fejlődésének megőrzése, a szakmai és tárgyi feltételeinek a kor elvárásai szerinti, megfelelő biztosítása. A hazai kórházak döntő többsége az elmúlt években több, gyakran tíz milliárd forintot közelítő rekonstrukciós támogatásban részesült. Ennek következtében az ország nagy részében korszerű, szép épületekben, modern műszerekkel gyógyulhatnak a betegek. A megyei önkormányzat ezeket lehetőségeket nem volt képes biztosítani az intézménye részére, ezért a rekonstrukciós források biztosításának elmaradása miatt napjainkra a megyei kórház épület-együttese és eszközparkja súlyos lemaradásokkal küzd csaknem minden területen. Heves megye betegei elavult rendelőkben és kórtermekben, zsúfolt szakrendelőkben, rossz hangulatú egészségügyi dolgozókkal találkozhatnak. A városi Önkormányzat célja, hogy a tarthatatlan állapot felszámolása érdekében döntő változtatásokat hajtson végre és ennek érdekében megfelelő lépéseket tegyen: - a változtatást végrehajtani képes, profi, felkészült egészségügyi és gazdasági szakemberekből álló kórház-menedzsment felépítése, - szakmai és gazdasági szempontból is átgondolt, megfelelően ütemezett, jól előkészített fejlesztések, beruházások megvalósítása, - a lakosság részére a modern, jó színvonalú ellátáshoz való hozzáférés, a betegek megelégedését szolgáló, korszerű egészségügyi szolgáltatás biztosítása, - a népegészségügyi mutatók alapján rendkívül hátrányos helyzetű térség felzárkózása, az esélyegyenlőség biztosítsa, a betegek Egerben tartása érdekében.

A tervben megfogalmazottak elérése érdekében Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata az Ötv. rendelkezései szerint, mint önkormányzati fenntartó kívánja a kórház-rendelőintézetben ellátott egészségügyi szakellátási feladatokat átvállalni. A nagy kihívást jelentő ellátási kötelezettségnek a mindenkori jogszabályokban előírtak alapján teszünk eleget, mind a szakmai feladat, mind a célt szolgáló vagyon tulajdonosi jogainak gyakorlása, illetve a vagyonkezelés terén. Az átvállalt feladat ellátása során az önkormányzatra, az önkormányzati feladatellátásra, és az önkormányzati fenntartású intézményekre vonatkozó szabályokat maradéktalanul betartjuk.

Eger, 2008. január

H A B I S LÁSZLÓ
polgármester

http://www.eger.hu/Portals/0/egerkorhaz200802_05.doc



Nincsenek megjegyzések: