NEK: Vonják vissza a Semmelweis-tervet!
A Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal 2011. július 28-ai határozatai
(Együtt érvényes a jelen határozat mellékletét képező „Felhívás a Semmelweis Tervre vonatkozó 1208/2011. (VI.28.) Kormányhatározat sürgős visszavonására” és a „Mit kíván a magyar nemzet” című 2011. július 27-i dátummal jegyzett előterjesztésekkel.)
1. A NEK felkéri a Kormányt, hogy vonja vissza a 1208/2011. (VI.28.) Korm. határozatot, mert az a kormány és a társadalom megtévesztésével és a hatályos jogrend kikerülésével került elfogadtatásra. A NEK felkéri a Kormányt, hogy sürgősen hívjon össze érdemi „Nemzeti Konzultációt” az egészségről, mert erre egy éve hiába vár a társadalom.
2. A NEK felajánlja a Kormánynak és egyben felkéri, hogy „Az egészségkultúra fejlődését eredményező új politika” című, 2009. június 18-án elfogadott, majd széles körűen egyeztetett és közzétett dokumentumot kiinduló alapként felhasználva kezdeményezzen társadalmi, valamint széleskörű szakmai konzultációt, egyeztetést az egészségről. E dokumentum kiinduló alapként lehetővé teszi a tényleges emberközpontú egészségpolitika meghatározását, elfogadtatását. (A dokumentum a NEK több éves munkájának egyik eredménye, elkészítésében és egyeztetésében a FIDESZ-KDNP képviselőinek és szakértőinek folyamatosan meghatározó szerepe volt.)
- A Kormány sürgősen vonja vissza a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetre vonatkozó alábbi döntését:
„[…] állami egészségügyi intézmények tekintetében […] fenntartói és intézményfelügyeleti feladatokat is ellásson” (l. a Korm. határozat 1.4./b bekezdését.) E rendelkezéshez tartozik a Korm. határozat 1.7. bekezdése is „egyetért a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló fekvőbeteg-ellátó egészségügyi intézmények állami tulajdonba vételével”. Ez a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet hatáskörére vonatkozó döntés ismét elindítja a már korábban hat éven keresztül végzett, 2,5 millió emberre kiterjedő, több mint egy tucat modelltípus formájában megvalósuló Irányított Betegellátási Modellkísérletet, rendszert, amelyet kudarca miatt be kellett fejezni, hogy további károkat ne okozzon.
- Az új, amerikai típusú szervezetrendszer létrehozása helyett az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (mint „központi egészségszervező”) és a Megyei Egészségbiztosítási Pénztárak (mint „térségi egészségszervező”), lássák el az „egészségszervezési”, betegútszervezési stb. feladatokat, a létező hatásköri- és feladatmegosztásnak megfelelően az állami, országos tisztiorvosi hálózattal együttműködésben. Erre megfelelő fejlesztéssel olcsón, gyorsan alkalmassá tehetőek e szervezetek.
- A betegutak optimalizálására megvannak a jogi keretek és eszközök: beutalási rend, ezzel harmonizáltan progresszivitási szintek, területi ellátási kötelezettségek, finanszírozási kapacitások meghatározása. Szükséges ezeken javítani, illetőleg ezeket kell alkalmazni.
3. A NEK felkéri a Kormányt, hogy helyezze előtérbe az egészség minden politikában elv gyakorlati megvalósítását, így az egészségnyereségre törekvő egészség-, népegészségpolitika kimunkálását, megszervezését, és ne az egészségipar profitját támogassa!
4. A NEK felkéri a Kormányt, hogy az ágazat valamennyi munkavállalóját (az egészségügyi és az egészségügyben dolgozókat, sőt az ország valamennyi állampolgárát) tekintse egyenrangú szövetségesnek.
5. A NEK felkéri a Kormányt, hogy a betegellátást már veszélyeztető katasztrofális egészségügyi munkaerőhelyzet orvoslása érdekében haladéktalanul érdemben intézkedjen az érintettek bevonásával.
A közszolgáltatásokban foglalkoztatott munkavállalók bérezése és juttatási rendszerének áttekintése és szektorsemleges módon történő igazságossá tétele nem halasztható tovább.
6. A NEK üdvözli az egészségügyi kormányzat rezidenseket és szakorvosokat érintő igyekezetét, amellyel EU forrásokat igyekszik egyes részfeladatok támogatására fordítani. Ugyanakkor teljes mértékben egyetért a szakmai szervezetek korábban kifejtett kritikáival a részleteket illetően. Egyben leszögezi, e lépések azonban sem irányukban, sem nagyságrendjükben nem illeszkednek az egészségügyi humán erőforrás katasztrofális anyagi helyzete megoldásának folyamatába, nem helyettesíthetik azt még részben sem.
7. Az Egészségbiztosítási Alap 2012-re tervezett főösszegének megismert számai rendkívül ijesztőek a szakma gyakorlói számára, hiszen a reálértékben 9%-os további forráselvonás szertefoszlatja az egzisztenciális várakozásokat és menekülésre késztet. Elvárjuk, hogy a tűzoltókhoz hasonló módon az egészségügyben ki nem fizetett ügyeleti és túlmunka díjak rendezésre kerüljenek egyéni perek indítása nélkül, hiszen az ágazatban dolgozók hosszú ideje hitelezői Magyarországnak.
A NEK érzékeli, hogy a jelenleg érvényes forrásteremtő rendszer elégtelen és nem várható, hogy politikai döntés híján megfelelő ráfordítással a valós költségek szintjén finanszírozza a gyógyítást, ezért meg kívánja vizsgálni a közelmúltban napvilágot látott fogyasztás alapú alternatív forrásteremtő rendszer lehetőségét. Szakértőiket részletes számításokra kéri fel és ezek ismertében kíván részletes véleményt alkotni.
Forrás: MOK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése