2011. június 13., hétfő


Evolúció kontra teremtés: ismét fellángolt a harc

2011. június 13.

A Louisianában hozott oktatási törvény lehetővé teszi, hogy állami iskolákban tanítsák a teremtést, ami egyébként a Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint tilos mindenhol. A kreacionizmus (értelmes tervezettség) szerint a Bibliában leírt teremtésleírás igaz, és tudományos alapokra is helyezhető.

Az Egyesült Államok Nemzeti Tudományos Akadémiája közleményeiben azonban többször kifejtette, hogy a kreacionizmus, valamint más, az élet vagy a fajok eredetét természetfeletti beavatkozással magyarázó nézetek nem tekinthetők tudományos elméletnek, mert állításaik tudományos módszerek segítségével nem ellenőrizhetők, feltevéseik tekintélyen, kinyilatkoztatáson és vallási tételeken nyugszanak. Az 1987-es Edwards kontra Aguillard per döntése szerint a kreacionizmus állami iskolákban történő oktatása megsérti az USA alkotmányának az állam és egyház szétválasztásáról rendelkező első kiegészítését, mivel egy bizonyos vallást igyekszik előnyhöz juttatni.

Megkerülős csel

Ennek ellenére Louisiana 1982-ben meghozta az úgynevezett „kreacionista törvényét”, ami az állami iskolákban megtiltja az evolúció oktatását, ha azt nem követi a „teremtéstudomány” álláspontjának bemutatása. E törvény szerint a louisianai iskolákban az evolúciós elmélet mellett azzal azonos óraszámban a teremtéselméletet is tanítani kell. A Legfelsőbb Bíróság végül alkotmányellenesnek ítélte a törvényt, mivel szerinte nem felelt meg az egyház és állam szétválasztásáról szóló követelménynek.

Louisiana azonban nem hagyta magát: a teremtéstudomány hívei elérték, hogy ismét szülessen egy törvény, aminek alkalmazása „erősíti a tudományos szabadságot azzal, hogy fejleszti a kritikus gondolkodás, a logikus elemzés képességét, és lehetővé teszi, hogy nyílt megbeszéléseken objektíven elemezzenek tudományos elméleteket, többek között, de nem kizárólag az evolúcióról, az élet eredetéről, a globális felmelegedésről és az ember klónozásáról”. Ezt bírálói rögtön a kreacionizmus közoktatásba való visszacsempészésének minősítették, és megtámadták.

A mostani döntés nyomán a törvényt azonban Louisiana 5 igen és 1 nem szavazattal mégis érvényben tartja. A megsemmisítéséért küzdők viszont közölték, hogy nem adják fel, mert a törvény hatályban maradása ellenkezik az USA alapértékeivel.

Kubiszyn Viktor

forrás: www.csmonitor.com


Blogger komment:

Sokan hallottak róla, hogy Amerikában az evolúció oktatása gyakran van a kreacionisták támadásainak kitéve. Leggyakoribb fegyverük az intelligens tervezettség „tudományos” nézetének terjesztése — és, végső célként, beemelése az iskolai tantervekbe. Kevesebben tudják, hogy ennek az áltudományos elméletnek nálunk is vannak terjesztői — úgy tűnik, még a tudományos akadémián is


Nincsenek megjegyzések: