2010. február 1., hétfő



írta Giulio

A Magyar Köztársaság Országgyűlése Egészségügyi Bizottsága részére Tárgy: közérdekű bejelentés


Tisztelt Bizottság,
Tisztelt Bizottsági Tagok!


A Molnár Lajos - Horváth Ágnes nevével fémjelzett egészségügyi reform kapcsán az Országgyűlés hívta életre az Országos Etikai Tanácsot (OET) és az új etikai eljárást.

Az ellenem indított etikai eljárás során észlelt, az OET létével, működésével és a megalkotott Rendtartással kapcsolatos jogszabálysértések és egyéb visszásságok kapcsán azzal a közérdekű, valamennyi orvost, gyógyszerészt és szakdolgozót érintő kéréssel fordulok a T. Egészségügyi Bizottsághoz, hogy indítson vizsgálatot az OET alapításával, működésével, a Rendtartás megalkotásával kapcsolatban és számoltassa el az OET-et felügyelő egészségügyi minisztert is.

Indokolás

1./ Létezik-e az OET?

Jogosan vetődik fel a kérdés, hiszen az Eütv. 140/A. § (2) bekezdése szerint: "Az OET jogi személy, gazdálkodására a közhatalmi költségvetési szerv gazdálkodására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni." Márpedig az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) jelenleg is, és 2007-ben is kötelezően előírta a költségvetési szervek és a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó jogi személyek számára a közhiteles törzskönyvi nyilvántartásba vételt.

Tekintettel arra, hogy az Országos Etikai Tanács a törzskönyvi nyilvántartásban nem szerepel, jelenleg nem létezőnek kell tekinteni. Sőt, mi több, az OET véleményem szerint nem csupán "a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó jogi személy", hanem sui generis költségvetési szerv, hiszen a Polgári Törvénykönyv által meghatározott egyetlen más szervezeti formába sem illeszthető bele, ellenben magán viseli a költségvetési szervnek, az Áht., ill. a költségvetési szervek jogállásáról szóló 2008. évi CV. tv. (Kt.) által meghatározott valamennyi jellemzőjét. Mivel a költségvetési szerv a nyilvántartásba vétellel jön létre, az OET pedig soha nem szerepelt és jelenleg sem szerepel a törzskönyvi nyilvántartásban, ez a magasztos testület 2007 óta úgy működik és gyakorol közhatalmi funkciót, hogy létre sem jött. Mellékelten csatolom a törzskönyvi nyilvántartás mai napon hatályos adatait (1. sz. melléklet).

2./ Az OET mint földalatti mozgalom

A nyilvánosság elvének mefelelően az Országos Etikai Tanácsról az Eütv.-en és néhány újságcikken kívül semmilyen információ nem lelhető fel sem az interneten, sem a hivatalos közlönyökben. Nem ismerhetjük meg a szervezet tagjait, elnökét, alapító dokumentumait, SZMSZ-ét stb. Sem az Egészségügyi Minisztérium, sem az ÁNTSZ honlapján nem jelenik meg önállóan, sőt szülő anyja, az Egészségügyi Minisztérium még le is tagadja létét (lásd 2-5. sz. melléklet az EüM honlapja - felügyelt szervek). http://www.eum.hu/miniszterium/intezmenyek/intezmenyek Nem szerepel ezen kívül egyéb közhiteles nyilvántartásokban sem, hogy példának csak az APEH adózói adatbázisát említsem.

3./ Az OET titkára

Mivel az OET SzMSz-ét átlagos földi halandó nem ismerheti meg, nem is tudjuk pontosan, hogy az OET titkárának mi a jogállása, feladata. Az viszont világosan kiderül az Eütv.-ből, hogy nem tagja az etikai tanácsnak. Annak ellenére, hogy az etikai tanácsnak nem tagja, a jelenlegi titkár mégis részt vesz az eljárási cselekményekben, tárgyalásokon vallatja az eljárás alá vont orvost (ld. pl. a 3098/2009. sz. ügy tárgyalási jegyzőkönyvét). Emellett még tudni érdemes, hogy Dr. Nemes Dénes, az OET jelenlegi titkára gyakorló ügyvéd is egyben, holott az ügyvédi törvény szerint a két pozíció összeférhetetlen.

4./ A Rendtartás megalkotása

A Rendtartás (30/2007. EüM rendelet), melynek alapján az etikai bizottságok igen magas szintű jogalkalmazó tevékenységüket folytatják szintén egy igen fényes csillag jogállamunk egén. Valószínűleg az egyetlen olyan rendelet, melynek megalkotására a felhatalmazó törvény úgy adott felhatalmazást, hogy azt lehetetlen volt törvényesen megalkotni.

Az egészségügyben működő szakmai kamarákról szóló 2006. évi XCVII. tv. (Ekt.) 35. § (1) bekezdése ugyanis úgy rendelkezik, hogy "az Országos Etikai Tanács az egészségügyi dolgozókra kiterjedő etikai-fegyelmi szabályzatot legkésőbb 2007. március 31-ig a miniszter elé terjeszti". Ugyanakkor az Eütv. 140/A-E. §-ai, melyek magát az OET-et alapítják meg csak 2007. április 1-jén léptek hatályba. Ebből következően vagy egy még de jure sem létező szerv fogadta el minősített többséggel a Rendtartás tervezetét, vagy nem is az OET alkotta azt meg, illetve elképzelhető, hogy március 31. után alkotta csak meg. Akárhogy is van, törvénybe ütközik, így alkotmányellenes. A legvalószínűbb verzió mégiscsak az, hogy egy nem létező szerv "informálisan" alkotta meg a Rendtartást, hiszen az április 13-án egyeztetve már rajta volt az EüM honlapján (6. sz. melléklet) és ugyanezen a napon ki is ment közigazgatási egyeztetésre. Persze az sem sokat segített volna, ha április 1. után alkotják meg a tervezetet, hiszen maga az OET, de jure a mai napig nem létezik. A vizsgálódáshoz némi támpontot adhat a 7-8. sz. mellékletként csatolt cikk és az alább idézett levélrészlet. Utóbbi vélhetően teljes terjedelmében megszerezhető az Országos Etikai Bizottság irattárából, kelt: 2007. szeptember 10 -én.

Nem kevésbé érdekes a az OET-nek a miniszterhez ugyane tárgykörben 2007. szeptember 24-kelt levele, melyben az OET titkár jogállásának zűrzavarai képeződnek le világosan. Idézet a 6. sz. mellékletből: "Dr. Benoist György, Országos Etikai Tanács tagja szerint a miniszter az új jogszabály kihirdetésével törvényt is sértett, mivel azt minősített többséggel az Országos Etikai Tanácsnak kellett volna elfogadnia. A tárca sajtóosztálya viszont azt közölte, hogy az etikai tanács hónapok óta nem készül el a saját működési rendjével, illetve az etikai eljárási renddel, így nem várhattak tovább. " 2007-07-07 08:41 Forrás: Népszabadság "Az Országos Etikai Tanács lapzártánk után, június 4-én tartja következô ülését;ezen második alkalommal vesz részt a teljes testület. Szabó Sándor szerint ugyanis „a munkát kezdetben rendkívül rosszul szervezte az ÁNTSZ. A helyzet válságos, júniustól ugyanis a rendtartás alapján kellene etikai ügyekben eljárni, és egyes hírek szerint a rendtartás már nyomdában van – anélkül, hogy az Országos Etikai Tanács elfogadta volna. " Medical Tribune 2007. június 7. Idézet a hivatalos levélből: http://giulio.freeblog.hu/files/2010/02/OETLEVEL.jpg



5./ Az etikus jogalkalmazás

A fentebb már említett 3098/2009. sz. ügy tárgyalási jegyzőkönyve és másodfokú határozata egyébként kitűnő példát ad a még meg sem született jogszabály visszaható hatályú alkalmazására, a dilettáns tárgyalásvezetésre, az eljárás alá vont ügyfél félrevezetésére és a bizottsági tagok szakmai hiányosságaira, továbbá érzékelteti az etikai tárgyalások finom és elegáns hangvételét. Tényleg érdemes elolvasni.

Fentiek alapján tehát kérem a T. Egészségügyi Bizottságot, hogy vizsgálja meg az OET működését - különös tekintettel a 2007. évi eseményekre, a kamaráktól átvett ügyek elintézésére -, a Rendtartás megalkotásának a jogszerűségét, továbbá a miniszteri felügyelet gyakorlásának körülményeit.

Tisztelettel:
Dr. Keszthelyi Gyula
háziorvos

TISZTELT OET!

írta Giulio

Kérem, hogy közérdekű adatként legyenek szívesek közzétenni honlapjuk webcímét, azon az Alapító okiratukat, a Szervezeti és Működési Szabályzatukat, valamint azt a dátumot, amikor bejegyzésre kerültek az Államkincstár közhiteles törzskönyvi nyilvántartásába.

Amíg ez nem történik meg, addig leszek szíves levegőnek tekinteni Önöket, és minden hivatalosnak tűnő tevékenységüket is.

Kérem közöljék, hogy dr. Nemes Dénes mikor lett a Tanács tagja.

Törvény szerint ugyanis etikai ügyekben a Tanács jár el. És nem a titkár. Tudjuk, hogy mi egy titkár feladata. Éppen itt keveredik össze jogellenesen az ügyvédi hivatás, és a köztestülethez kapcsolódó összeférhetetlen munkavégzés. A titkár hiába ügyvéd. Ez ehhez a maszekoláshoz nem elég.

Dr. Nemes Dénes azonban saját maga fusizik eljárási cselekményeket, egy állítólagos, soha, senki által nem látott SZMSZ-re hivatkozva, ami azonban ezek szerint jogellenes, mert ha valaki nem tagja a tanácsnak, akkor ilyen jogkört az SZMSZ sem biztosíthat számára.

Szóval, szeretnénk látni az OET közhiteles iratait, vagy azok internetes elérhetőségét megtudni. Éppen két és fél éves késésben vannak a nagy etikusok.:-)

Ezt az egész szemétdombot egyébként a miniszter felügyeli és irányítja, tehát mindez az ő felelősségi körébe is tartozik. Valami halovány jogszerűséget azért imitálhatnának.

Dr. Keszthelyi Gyula
háziorvos

Nincsenek megjegyzések: