A Managed Care vs. Consumerism koncepciók vizsgálatának keretében nagyon fontos, hogy az ember megtalálja a társadalmi és individuális célok közötti optimális egyensúlyt. A Managed Care eredményes volt az egészségügy által nyújtott szolgáltatások magán szintű szabályozása terén azáltal, hogy ez a szolgáltatásnyújtók piaci erejét és a fogyasztók/betegek választási szabadságát korlátozta, ami az egészségügyi kiadások növekedését képes volt féken tartani. A Managed Care azonban közvetlenül be is avatkozik az orvos-beteg kapcsolatába azáltal, hogy előírta, mikor és melyik szakorvoshoz kell a beteget beutalni, illetve mikor és meddig kell egy beteget kórházba utalni. Ennek köszönhetően tehát mind a betegek, mind az orvosok szabadságuk egy részét elveszítették, hiszen az orvos nem dönthetett szabadon a kezelésekről, a beteg pedig nem választhatta meg szabadon a neki szolgáltatást nyújtót. A korlátozott választási és cselekvési szabadság mindkét oldalon erős nemtetszést váltott ki. Ennek ellensúlyozására sor olyan törvényt fogadtak el, amelyek azokat a korlátozásokat és ellenőrzéseket, amelyeket a Managed-Care szervezetek az egészségügyi szolgáltatások szabályozása terén hoztak, drasztikusan korlátozták. Ezen törekvések ellenére sem lett a Managed-Care koncepció sok érintett számára kielégítő.
Pontosan ezeket a pro és kontra érveket kell a szociális betegbiztosításoknak mérlegelniük, mielőtt Managed-Care elemek – mint például az integrált ellátás vagy a háziorvosmodell –bevezetéséről döntenek.
A Managed-Care elleni mozgalomból (Managed-Care Backlash), amely a Managed-Care-rel való elégedetlenségből fejlődött ki, alakult ki végül a Consumerism koncepció. Ebben a szemléletben a pozitív az, hogy a fogyasztók/betegek pozícióját jelentősen erősítette és azok számára ismét lehetővé tette a szabad szolgáltatóválasztást.Negatívumként róható fel e szemléletnek, hogy a díjazás során nem veszi figyelembe a fogyasztók/betegek szociális hovatartozását, illetve azok pénzügyi teljesítőképességét.Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy a jövő e két koncepció legjobb elemeit egyesíteni hivatott Managed-Consumerism koncepcióé. A csatolt fájlban a koncepció legjelentősebb elemei, illetve a kialakulásához vezető út került röviden bemutatásra. (VN).
Kapcsolódó anyagok: managed_consumerism_vegleges.pdf
2008-11-13 15:06:45
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése