2008. november 4., kedd


Egészségügyi reform az USA-ban

Több mint 10 éve vitáznak az amerikai politikusok a Medicare, a nyugdíjasok állami betegbiztosításának reformjáról. Ez most valósággá vált. Bush sikerként könyveli el az egészségügyi reformot, amelyet a Kongresszus 2003. november 25-én eldöntött. Ez jelentős változásokat tartalmaz a nyugdíjasok egészségbiztosításának, a Medicare-nek az 1965. évi bevezetése óta. Még sohasem bocsátottak rendelkezésre ennyi pénzt (534 milliárd dollárt) a következő 10 évre. A Medicare-t azonban nemcsak szolgáltatásokkal egészítik ki, sokkal inkább messzemenő strukturális változtatásokat is végrehajtanak. A nyugdíjasok egészségbiztosítását most megnyitják a magángazdaság előtt is, ami az USA-ban ellentmondásokhoz vezetett. Bush hevesen kiállt a törvény mellett, azután diadallal jelentette be a győzelmet. Sok éven át csak tanulmányozták a Medicare rendszert és vitáztak, de semmit sem tettek. Sokan biztosak voltak, hogy sohasem jön létre a reform, de most az amerikai öregek javára ezt megtették – mondta az elnök.

Hevesen kritizálta ezzel szemben a reformot a demokrata párt legprominensebb képviselője, Edward M. Kennedy szenátor, hogy a nyugdíjasok bosszankodni fognak, ha megtapasztalják a reform részleteit. A jól keresők és hatalmasok profitját fogja erősíteni a program, a Medicare privatizálása és a szegény öregeket a HMO-k (Health Maintenance Organisations) rideg karjaiba fogják kényszeríteni.

Tekintettel az igen magas és állandóan emelkedő gyógyszerárakra az USA-ban, a nyugdíjasok hatalmas megterhelése évek óta napirenden lévő téma. Bush a 2000. évi elnökválasztás előtt megígérte, hogy a nyugdíjasokat mentesíti a magas gyógyszerköltségek alól. Nagy volt a nyomás az ígéret teljesítésére. Ehhez jön, hogy a választási harc megkezdődött és a nyugdíjasoknak nagy a választási potenciálja, minden negyedik választásra jogosult 65 éven felüli. A kérdés, hogy a Bush-reform valóban kihat-e az időskorúak jólétére.

A Medicare eddigi szervezése

A reform csak a Medicare-t érinti, ez a legátfogóbb egészségügyi program, amelyet az állam nyújt. Kereken 40 millió 65 éven felüli nyugdíjas és eltartásra jogosult hozzátartozóik vannak biztosítva a Medicare-ben, valamint a fogyatékosok. Elvben a fekvőbeteg (Medicare A) és az ambuláns szolgáltatásokat (Medicare B) vállalják, a gyógyszereket a (a reform előtt) nem. A jövőben sem kapnak segítséget a biztosítottak egyebek között a fogkezeléshez és fogpótláshoz, szemüvegekhez, gyógykúrákhoz és gyógyeszközökhöz. Ezen kívül az önrészesedések igen magasak.

· Az ambuláns kezelés havi járuléka jelenleg 58 dollár, a keletkezett költségekhez az önrészesedés legkevesebb 100 dollár évente. Az önrészesedés ellenére a betegnek nem pótolják teljesen az orvosi költségeit, csak annak 80 százalékát.

· A Medicare egy évben 60 kórházi napot fizet a beteg 840 dolláros önrészesedése mellett. A 61. naptól a betegnek napi 210 dollárt kell fizetnie, a 91. naptól pedig napi 420 dollárt. A többit a Medicare téríti.

Ismerteti a biztosítottak további terheit és a HMO-k szolgáltatásait.

Drága gyógyszerek

A világon az USA-ban a legmagasabbak a gyógyszerárak. Az amerikaiak gyakran több mint a kétszeresét fizetik egy gyógyszerért, mint kanadai vagy mexikói szomszédjuk és lényegesen többet, mint az európaiak. Például a Prilosec gyógyszer gyomorégés ellen az USA-ban 112 dollár, Kanadában csak 59 dollár. A Prozac antidepresszáns ára az amerikaiaknál 91 dollár, a kanadaiaknál csak 20 dollár. A hatalmas gyógyszerárakat tekintve az amerikai nyugdíjasoknál nem szokatlan, ha havonta a rendelkezésre álló pénzük egyharmadát gyógyszerekre adják ki. Ezért gyakran hozzátartozóik támogatására szorulnak vagy magas korukban is munkát kényszerülnek vállalni.

Nincs árellenőrzés

Bár a gyógyszerkiadások az utóbbi években más egészségügyi szolgáltatásokhoz képest dinamikusabban – kétszer olyan gyorsan – emelkedtek, mint az egészségügyi kiadások összesen, az USA-ban nincs állami árellenőrzés, mint más országokban például a német fix árrendszer formájában. A szabadalom által védett (originális) gyógyszerek árait az előállítók a kereslettől függően állapítják meg. A magas árakat az USA-ban a gyógyszeripar azzal indokolja, hogy a más országokban kikényszeríttet árcsökkentéseket az USA-ban kell kiegyenlíteniük annak érdekében, hogy a kutatást és a fejlesztést tovább tudják finanszírozni.

Az amerikai gyógyszerkonszernek világméretű forgalmuk több mint 50 százalékát a saját országukban érik el. Bár az USA-ban egy főre kevesebb gyógyszert írnak fel, mint például Európában, mégis a magas hazai árak miatt a gyógyszerkiadások az USA-ban az OECD átlag felett vannak. 1996-ban az OECD átlaghoz képest az USA-ban 27százalékkal kevesebb gyógyszert írtak fel, a kiadások mégis 41százalékkal magasabbak voltak.

A gyógyszerterületen az emelkedett összköltségért mindenekelőtt a médiában reklámozott, új és drága gyógyszerek a felelősek. Az utolsó dekádban ezekre esett a gyógyszerárak emelkedésének több mint 40 százaléka. Az USA-ban a vényköteles gyógyszerekre sincs reklámtilalom. Ennek megfelelően sok pénzt fordítanak az ilyen készítmények reklámozására. Az elmúlt évben a gyógyszeripar közel kétmilliárd dollárt fordított egyedül a tévéreklámokra és az újsághirdetésekre.

A reform építőkövei

A reform egyes elemeinek finanszírozására a következő 10 évre 534 milliárd dollárt irányoztak elő. Ezt az összeget nem adókon keresztül fogják előteremteni, hanem a költségvetési deficit számlájára megy – nő az adóssághegy. A Medicare-nek a megnyitása a magángazdaság előtt 2010-ben kezdődik.

Gyógyszerbiztosítás

A Medicare reform magja a gyógyszerbiztosítás. Ez önkéntes és nem tartozik automatikusan a Medicare szolgáltatási köréhez, a nyugdíjasnak külön járulékot kell fizetnie ahhoz, hogy ezt rászorultság esetén igénybe vehessék.

Gyógyszerköltségek: lépcsőzetes segítség

Költségek dollárban

A költségvállalás aránya százalékban

Biztosított

Állam

1 - 250 dollár

100

0

215 - 2250 dollár

25

75

2251 - 5100 dollár

100

0

5100 dollár felett

5

95

A segítség, amelyet a biztosított kap a kiegészítő gyógyszerbiztosítás megkötése után, lépcsőzetes. Évi 250 dollár gyógyszerköltségig a nyugdíjasnak egyedül kell viselnie a terheket, 2250 dollárig 75 százalékban térítik meg számára azokat. Ezután egy hézag van, az állam nem vesz részt a további gyógyszerkiadásokban. 5100 dollár felett ismét belép az állami segély. Ez azt jelenti, hogy ebből a szabályozásból a legjobban azok a biztosítottak profitálnak, akiknek csak közepes vagy extrém magas gyógyszerköltségeik vannak. A szegény nyugdíjasok a járulék alól részben vagy egészben mentesek, egy generikumért 1 vagy 2 dollárt fizetnek, egy originális készítményért 2-5 dollárt.

Gyógyszerkarton bevezetése

Ezt 30 dollárért szerezhetik be a nyugdíjasok, ami nekik receptenként 15-25 százalék megtakarítást hoz. A karton tulajdonosának ennek ellenében le kell mondania a szabad gyógyszerválasztásról, csak meghatározott gyógyszereket kaphat, egyebek között generikumokat. A gyógyszerkarton példája a gyógyszervállalatok diszkont kártyája. Egy táblázat mutatja be a nyugdíjasoknak, hogy mely rétegek lesznek a Medicare reform nyertesei és vesztesei.

A verseny erősítése

A nyugdíjas dönthet, hogy az ambuláns és fekvőbeteg szolgáltatásokat a hagyományos Medicare-n keresztül veszi igénybe, vagy magánbiztosítást köt. A Medicare és a magánbiztosítás közötti verseny nagyobb arányban 2010-től fog kezdődni hat kiválasztott amerikai nagyvárosban. A tanulmányok szerint a magánbiztosítások abban a helyzetben vannak, hogy az állami Medicare-hez képest több pénzt takarítsanak meg. Ha a magánbiztosítók ugyanazon szolgáltatásokat olcsóbban kínálják, a nyugdíjasoknak a kísérleti városokban akkor kell többet fizetniük, ha továbbra is a Medicare-ben akarnak biztosítottak maradni.

Medicare Medicaid helyett

Az igen alacsony jövedelmű amerikaiak a Medicaid-on keresztül kaphatnak szolgáltatásokat. A Medicaid több mint 40 millió alacsony keresetű polgárt biztosít. Az államszövetség finanszírozza, de az egyes államok szervezik. Ennek következményeként minden szövetségi államnak saját programja van különböző szolgáltatásokkal és belépési kritériumokkal.

A Medicare-rel ellentétben a Medicaid a gyógyszereket is fizeti. Egy a jövedelemhatár alatti nyugdíjas, aki mindkét állami programban részt vehet, most az új törvény szerint arra kényszerül, hogy kevésbé átfogó Medicare gyógyszerbiztosításban vegyen részt. Kereken 6 millió nyugdíjas, akik gyógyszereiket eddig viszonylag nagyvonalúan, kevés önrészesedés ellenében kapták a Medicaid szegénybiztosításból, ezt a védelmet el fogják veszíteni.

Adómentes egészségszámlák (health saving plans)

Azok a jövőbeni nyugdíjasok, akik munkáltatójukon keresztül egy egészségbiztosítást kötnek magas önrészesedéssel, 2004-től 2250 dollárig (családokra 4500 dollárig) évente adómentes egészségszámlákon takarékoskodhatnak, hogy az orvosi számlákat és a gyógyszereket kifizethessék. Ehhez viszonylag magas, legalább évi 1000 dollár önrészesedést kell vállalni. Magassága miatt azonban ez az önrészesedés csak azok számára vonzó, akik ezt vagy problémamentesen ki tudják fizetni, vagy olyan egészségesek, hogy ezt nem merítik ki. A fel nem használt összeget más célra is felhasználhatják, például az egészségügyi ellátásra, de akkor ezek az összegek adókötelesek.

Az olcsóbb gyógyszerek reimportjának tilalma

Tilos azokat a gyógyszereket importálni vagy reimportálni, amelyeket külföldön olcsóbban kínálnak. Néhány amerikai szövetségi állam, elsősorban a Kanadával határosak, költség okokból nagymennyiségű gyógyszert hozat be. Ezt most az illetékes hatóság a Food and Drog Administration (FDA) feljelentéssel és bűnügyi eljárással fenyegeti. Azzal érvel, hogy az importált gyógyszereknél a gyógyszerbiztonság nem teljesíthető.

Nem szabályozzák a gyógyszerárakat

A törvény megtiltja a Medicare-nek, hogy biztosítottjaik részére kedvezőbb gyógyszerárakat vagy rabattokat alkudjanak ki a gyógyszeripartól. A republikánusok mereven ellene voltak, hogy állami beszerzési monopóliumot alkalmazzanak a gyógyszerárak lenyomására. Ez egy lényeges különbség az ambuláns és a fekvőbeteg-ellátásban, mert ott a Medicare előre megadja az árakat.

A reform nem irányoz elő intézkedéseket a magas gyógyszerköltségek ellen elsősorban azoknak a betegeknek a tehermentesítésére, akiknek drága gyógyszerekre van szükségük. Előre megadott árak, fix összegek, az állami beszerzési monopólium alkalmazása, vagy az olcsóbb gyógyszerek reimport-lehetőségei nélkül az amerikaiak továbbra is a legmagasabb árakat fogják fizetni. A kritikusok úgy vélik, hogy a republikánusoknak vissza kell fizetniük a gyógyszerlobbynak a nagyvonalú választási segítségét. Ezért a törvényalkotó tudatosan nem adta meg a Medicare-nek azt a lehetőséget, hogy 40 millió biztosítottja számára rabatárakon vásároljon gyógyszereket. Bill Frist, a többségi republikánusok vezetője a szenátusban ezt másként látja: „Mi hiszünk abban, hogy a magánszektorban a verseny egy hatékonyabb út ahhoz, hogy az árakat alacsonyan tartsa.”

Sok minden nincs megoldva

Összességében a Bush kormányzat sok megoldatlan probléma és bizonytalanság ellenére egyáltalán elért valamit, miután több mint 10 évig vitáztak egy reformról és keresték az ideális megoldást. A demokraták erősebb szerepet kívántak volna az államnak, ugyanakkor a republikánusok nyitása a magángazdaság felé nem megy elég messze. A nyugdíjasok egy olyan reformmal konfrontálódnak, amelynek kínálata tulajdonképpen még nincs megállapítva. Ezen kívül csaknem valamennyi változás csak néhány év múlva lesz érvényes. Tehát még eltart egy ideig, amíg bebizonyosodhat, hogy a verseny erősítése javítani vagy akár rontani fogja-e a rendszert. Mindenesetre egyet jóvá lehet írni Bush politika számláján, ő egyáltalán tett valamint a nyugdíjasokért. Ez egy olyan körülmény, ami a legnagyobb amerikai nyugdíjas szövetséget arra indította, hogy változtasson a politikai fronton és az egészség témában már nem szokásosan a demokratákat, hanem a republikánus Busht támogassa, ami nem lebecsülhető előny a Fehér Házért való választási harcban.

H. Nadolski: Gesundheit und Gesellschaft, 2004.

Nincsenek megjegyzések: