Válság vagy megújulás?
Válaszúton az orvosi hivatás
dr. Kapocsi Erzsébet
„Itt az ideje, hogy kiegyezzünk egy változó világgal és egy kritikus nyilvánossággal” |
Richards |
„Szakadék támadt a társadalom és az őt szolgáló
orvosi hivatás között. (...) Egy jól informált társadalom tart igényt
elszámoltathatóságra, átláthatóságra és megbízható szakmai standardokra,
míg a medicina képviselői úgy érzik, hogy a hivatásbeli autonómiát
erősen korlátozza a büdzsé, a bürokrácia, a különféle irányelvek és a
szakmai felügyelet.” – ezekkel a drámai szavakkal indítják cikküket az
angol szerzők, és véleményükkel nincsenek egyedül (1). Az utóbbi
években publikációk egész sora foglalkozott és foglalkozik az orvosi
hivatás és a társadalom közötti megrendült bizalommal.
Chin arról ír, hogy fiatal kollégái
számára a „hivatás” csupán egy ködös fogalom, amelynek nincs átélhető
tartalma; a hivatásbeli elkötelezettség pedig túlságosan anakronisztikus
koncepció ahhoz, hogy meghatározó jelentőségű legyen a mai posztmodern,
szabadpiaci világban. Az orvoslás – mondják a fiatal szingapúri
doktorok – semmiben nem különbözik bármely más foglalkozástól (2).
A világ sok országában gyűjtött tapasztalatokat
összegezve a Medical Professionalism Project vezetői is csalódottan
állapítják meg, hogy a társadalomban és a medicinában bekövetkezett
változások arra csábítják az orvosokat, hogy lemondjanak arról a
hagyományos elkötelezettségükről, amely a páciensek érdekeit
mindenekfölé helyezi (3).
Az orvosi hivatás-páciensek-társadalom
(kormányzat) háromszögében mindegyik fél elégedetlen. A kormányzat
panaszkodik a gyógyítás költségeinek mértéktelen megnövekedése, az
egészségügy gazdaságtalansága miatt. A páciensek az időhiányban
szenvedő, türelmetlen, sőt, néha arrogáns, a beteggel keveset törődő,
műhibákat elkövető orvosokra panaszkodnak és a zsúfoltságra, hosszú
várakozásra az intézményekben. Egyre több híradás szól arról, hogy az
orvosok boldogtalanok, dühösek, szenvednek stresszel teli munkahelyüktől
és úgy érzik, hogy munkájukat, erőfeszítéseiket a páciensek nem
méltányolják, a társadalom pedig értékén alul becsüli (4–7).
Mindezek a jelenségek – a cikkek szerzői szerint –
nem korlátozódnak egyetlen vagy néhány országra, hiszen a fejlett
világban mindenütt megfigyelhető tendenciákról van szó. A szakirodalom
szinte valamennyi cikke megegyezik a diagnózist illetően: az orvosi
hivatás-páciensek-társadalom közötti implicit, hallgatólagos szerződés
felbomlott, pontosabban a megváltozott gazdasági, társadalmi, kulturális
viszonyok között régi formájában nem tartható többé fenn. Eléggé
egységes a szakirodalom a prognózist illetően is: új, explicit
szerződésre van szükség az orvosi hivatásrend, a páciensek és a
társadalom/kormányzat között, és ennek az új szerződésnek a
kimunkálásában mindegyik félnek aktívan közre kell működnie (8–11).
Az új szerződés természetesen nem jelent egy ténylegesen írásba foglalt
megállapodást; sokkal inkább egy nyílt, sokrétű és őszinte társadalmi
párbeszéd keretében kialakított újfajta egyensúlyi állapotot.
A régi szerződés
A klasszikus orvosi hivatás, hosszú történelmi
fejlődés eredményeként, a XIX. században alakult ki. Ekkor lett az
orvoslás olyan természettudományos alapokon nyugvó, speciális
szakismeretet követelő tevékenység, amit csak egy adott hivatáscsoport
művelhetett, s amelynek birtokába csak monopolizált oktatás keretében
lehetett jutni.
Az orvosi hivatásrend és a társadalom közötti
implicit szerződés azon a hallgatólagos megállapodáson alapult, hogy a
társadalom (állam) biztosítja a szükséges anyagi javakat az egészségügy
számára, tiszteletben tartja a hivatás szakmai és erkölcsi autonómiáját,
továbbá felruházza az orvosképzés feletti szakmai és szervezeti
kontrollal, valamint a belső szakmai és etikai ellenőrzés és – szükség
esetén – szankcionálás jogával. Cserébe a professzió elfogadja a
kormányzat által megállapított financiális kereteket, megbízható szakmai
színvonalú, altruista szolgálat keretében őrködik mind az egyének, mind
a közösség egészsége fölött. A szövetség alapja és megtartásának
garanciája a hivatás szilárd erkölcsi-etikai bázisa és szigorú morálja
volt. Ennek fejében a társadalom a törvényhozás útján csak a szükséges
mértékig biztosította jogi eszközökkel a saját és polgárai érdekeit,
egyebekben elfogadta a hivatás szinte teljes autonómiáját és a hivatás
felelősségévé tette a szerződés megtartását (4, 10, 12, 13).
Ennek a régi szerződésnek az alapja tehát – mint
az egyes páciens és az egyes orvos között is – a bizalom volt.
Minőségről, standardizált szolgáltatásokról, páciensjogokról itt még nem
esik szó. A páciens egyébként is passzív résztvevője volt csak az
egészségügyi ellátásnak, hiszen mindent áthatott a „doctor knows best”
alapelve. Ezzel együtt a régi szerződés nemcsak nagyfokú önállóságot,
hanem nagyon magas társadalmi presztízst és erkölcsi tekintélyt is
biztosított az orvosi hivatásnak.
Az orvosi hivatásrend, bár érzékelte az önérdek
és az altruizmus közötti – egyre növekvő – feszültséget, önnön
moralitásában és a beteg érdeke iránti erkölcsi elkötelezettségében
bízva, elfogadta, sőt, monopolhelyzete jogos velejárójának tartotta a
kapott privilégiumokat. A szakmai felsőbbrendűség tudatában
paternalisztikus kapcsolatot ápolt a betegekkel, szakmai és etikai
autonómiájának birtokában mindenfajta külső ellenőrzést és jó szándékú
kritikát is visszautasított. A természettudományok imponáló
eredményeinek bűvöletében élve elfeledkezett az orvoslás humán
oldaláról, kevés figyelmet fordított a betegekkel való kommunikációra.
Csökkent az orvostanhallgatók képzésének színvonala is: a professzorok
szemében fontosabb lett a kutatás és a publikálás, mint az oktatás (2, 14, 15).
Mindezekkel együtt a régi szerződés, ha nem is
hibátlanul, de megfelelő módon működött mindaddig, amíg a hivatás és a
társadalom egy relatíve homogén értékrendszer keretei között létezett, a
célok és érdekek lényegében megegyeztek vagy legalábbis
összeegyeztethetők voltak.
A változások
Az egészségügyet körülvevő modern társadalomban, a
gazdasági szférában és magában az egészségügyben lejátszódó változások –
noha régebben kezdődtek (a II. világháború után) – az 1960-as években
érték el azt a „kritikus tömeget”, amikor kezdték megingatni a régi,
implicit szerződés alapjait. Itt nyilvánvalóan egymással bonyolult
kölcsönhatásban lévő folyamatok kollíziójáról van szó, amelyek közül
csak a legfontosabbnak tartott tényezőket emelhetjük ki.
A régi szerződés töréspontjának a hivatás
önérdeke és társadalmi elkötelezettsége közötti konfliktus bizonyult. A
medicina oldaláról a gazdaságossági és piaci szempontok elterjedése,
majd dominanciája, a modern biotechnológia lehetőségei, az egészségnek
mint árucikknek és az egészségügyi szolgáltatásoknak, az úgynevezett
egészségbiznisznek a megjelenése azt a vélekedést erősítették, hogy az
egészségügy is csak egy a profitorientált, piaci szektorok közül. Az
orvosi hivatásrend részben egyre inkább védekezőpozícióba szorult,
részben maga is profitálni igyekezett a piacosodásból, és végül is önnön
érdekei védelmét fontosabbnak tartotta, mint a társadalom iránti
kötelességeinek teljesítését. Azt a hagyományos felfogást, hogy az
orvosi hivatás altruista szolgálat, egyre nagyobb szkepszis övezte (1, 2, 14).
A biológiai tudományok és az orvosi technológia
robbanásszerű fejlődése maga után vonta a hivatás egyre fokozódó
specializálódását. A tömeges egészségügyi ellátás a kórházi és klinikai
„nagyüzemek” kialakulásához vezetett. A hatékonyság és
költségtakarékosság jegyében a futószalagszerű, standardizált gyógyítás
kezdett elterjedni. A szakirodalom Pellegrino nyomán
deprofesszionalizációnak hívja ezt a folyamatot. Lényege az orvosi
hivatás hagyományos formájának (egyszemélyes gyógyítás) alapvető
megváltozása, és a hivatás klasszikus értékeinek feladása, illetve azok
erodálódása. A deprofesszionalizáció jelei: az orvosi hivatás
autonómiájának megingása; a technicizálódás; a gyógyítás
kommercializálódása és iparszerűvé válása; a hivatásbeli erkölcsi
értékek devalválódása. Mindennek következményei a beteg érdekeinek
elhanyagolása, az anyagi érdekek előtérbe kerülése, alacsony szakmai
nívójú praxisok növekvő száma (2, 14–16).
Ugyanakkor nem elhanyagolható szempont a
változások következtében az orvosok nyomasztó pszichikai megterhelése:
munkájuk nehéz és bonyolult, nagy az emocionális igénybevétel, a magas
szintű munkamegosztást és új típusú együttműködést kívánó „üzemszerű”
munka több stresszel jár. Fontos az is, hogy az orvosok évszázadokon
keresztül egyénekkel való foglalkozásra és egyéni felelősségvállalásra
szocializálódtak. Viszonylag gyorsan kellett hozzászokniuk, hogy nagy és
komplex szervezetek tagjaként dolgozzanak, ez a váltás sok stresszel és
frusztrációval jár. A gazdasági kényszerekkel való napi szembenézés, a
növekvő számú irányelvnek való megfelelés követelménye a hivatás
hagyományos értékeit teszik próbára. A társadalomban elharapódzó „blame
culture” (orvosokat hibáztató szemléletmód) is aláásta a hivatás
egyébként is erodálódó tekintélyét. Bonyolultabb lett a hivatással való
azonosulás is: az orvos mint apafigura eltűnőben van. Paternalizmusa a
mai felnőtt, jól informált, autonóm páciensek körében többé már
nemkívánatos – akkor sem, ha még nem sikerült egy megfelelő, kompetens
szerepkörrel helyettesíteni (1, 4, 6, 14).
A másik oldalon történt változásokat számba véve a
legtöbb e téren munkálkodó szerző döntőnek tartja a páciensek
megváltozott viszonyát saját egészségéhez, egészségét illető döntésekhez
és az egészségügyi ellátáshoz. A „modern” páciens tanult, jól képzett,
kulturált, rengeteg egészségügyi információval rendelkezik, igényli és
gyakorolja is a beleszólást nemcsak a személyes egészségét illető
döntésekbe, hanem az egészségügyi ellátórendszer nagy kérdéseibe is,
vagyis abba, hogyan használják fel adóforintjait. A XX. és még inkább a
XXI. században a páciens már nem passzív résztvevője, hanem aktív
fogyasztója kíván lenni az egészségügyi szolgáltatásoknak. Többet vár el
a hivatástól is: jobb interperszonális kapcsolatot, megfelelő
kommunikációt, a betegjogok tiszteletben tartását. A betegek személy
szerint is olyan orvosokkal szeretnének találkozni, akik szakmailag jól
képzettek, becsületesek, kedvesek és tisztelik pácienseiket. Olyan
orvosokat akarnak, akikben megbízhatnak.
A társadalmi igények változását kettős tendencia
jellemzi. Egyrészt az orvostudomány megnövekedett potenciálja együtt
járt az igények (néha illuzórikus) növekedésével: a tudomány és a
technológia csodáit az emberek azonnali és mindenki számára hozzáférhető
lehetőségekként kívánták igénybe venni. Másrészt az egészségügyi
szolgáltatások komplex rendszerében egyre konzekvensebben fogalmazódtak
meg a minőség, átláthatóság, az explicit standardok iránti igények és az
orvosok személyes felelősségvállalásának követelménye. Fontos tényező,
hogy a „civil kontroll” is az egészségügy egyre több lépcsőfokán jelenik
meg, akár közvetlenül, akár közvetve, azaz képviselők útján (6, 10, 11, 14).
Mivel az orvosi hivatás laikusok számára
hozzáférhetetlen rendszere, szigorúan védett belső szabályozása sok
negatívumot is magába zárt (műhibák, egyenlőtlen és ingadozó szakmai
színvonal, etikai normák sorozatos megsértése, a betegek érdekeinek
elhanyagolása, felerősödő anyagi motívumok), egyes szerzők szerint
megingott a társadalmi bizalom. Márpedig „ha a társadalom úgy érzi, hogy
a medicina nem tesz eleget kötelezettségeinek, visszavonja vagy
módosítja annak professzionális státusát” (1).
Az új szerződés alapja a professzió
Az 1990-es évek elejére egyre sürgetőbben
jelentkezett az orvosi hivatás megújításának és megújulásának igénye. A
gyakorlati, szervezeti újítás azonban megköveteli az elméleti
újragondolást és újrafogalmazást, annál is inkább, mert a szakirodalom
kivétel nélkül egységes abban, hogy egy új, explicit szövetség alapja
csakis a professzió lehet (1, 3, 6, 16). „A professzió a bázisa a
medicina és a társadalom közötti szövetségnek. Azt követeli meg az
orvostól, hogy a páciens érdekeit a maga érdeke fölé helyezze, szabja
meg és tartsa fenn a kompetencia és az integritás standardjait, és
nyújtson szakszerű támogatást a társadalomnak az egészséget illető
dolgokban. Az orvosi hivatás elveit és felelősségét világosan meg kell
értenie mind a professziónak, mind a társadalomnak. Lényegi eleme ennek a
szerződésnek a társadalmi bizalom az orvosok iránt, amely mind az egyes
orvos, mind az egész professzió integritásától függ.” (3).
A témával foglalkozó szakemberek szerint a modern orvosi hivatás lényegi jellemzői megegyeznek a klasszikus jegyekkel:
1. A professzió a laikusok számára nem elérhető,
speciális tudás birtokában van; monopóliummal rendelkezik a használata
felett és felelős az oktatásáért.
2. Ezt a tudást, altruista módon, az egyes páciensek és a társadalom szolgálatában használja fel.
3. A tudás mások számára hozzáférhetetlen volta
és az altruizmus iránti elkötelezettség legitimálják a professzió
szakmai és erkölcsi autonómiáját.
4. A professzió képviselői felelősek tudásuk
integritásáért, annak növeléséért és használata legmagasabb
standardjának biztosításáért (17, 18).
Cruess és munkatársai szerint nyomatékosan
ki kell emelni, hogy a hivatás az orvosi tudományokat és készségeket
mások szolgálatában és szolgálatára használja fel, ezért
identifikációjának lényegi elemei: altruizmusa és speciális értéktöltete
(1). Irvine szerint a professzió három pillére: a szakértelem,
az etika és a szolgálat, amelyek együtt alkotják a hivatás
autonómiájának, azaz függetlenségének bázisát. A szakértelem speciális
tudásanyag és készségek együtteséből származik, amelynek
használhatóságát folyamatosan erősítik a kutatások eredményei. Az etikus
viselkedés értékek és normák egyedülálló kombinációjából eredeztethető.
A szolgálat azt a hivatásbeli elkötelezettséget foglalja magában, hogy a
páciensek érdekét kell első helyre tenni (12). „A professzió – idézik Derosa
és munkatársai John Racy-t – egy társadalmilag szentesített és elismert
tevékenység, amelynek elsődleges tárgya mások jólléte s ez fontosabb,
mint a hivatást művelő egyének személyes haszna. (...) A hivatás messze
több, mint egy foglalkozás; a hivatás: az egyén identitása” (14).
Az új szerződés
Eléggé egyöntetű a szakirodalom abban, hogy az
orvostársadalom a maga részéről mind a páciensekkel, mind a
társadalommal, illetve az állammal kész egy új szerződés megkötésére.
Ennek az új szerződésnek a kiindulópontja és alapvető koncepciója a
szakemberek szerint, hogy mindegyik részt vevő fél kapjon megfelelő
jogokat, a jogokkal együtt fogalmazzák meg a kötelességeket, s
mindezekhez társuljon világosan megfogalmazott felelősség is. A
szerződés feltétele egy, a mainál sokkal jobb kommunikáció az orvosok, a
nyilvánosság és a kormányzat között, és a szakirodalom szerint
szükséges, hogy ez a párbeszéd egymás pozíciójának valódi megértéséből
induljon ki.
Ham és Alberti pontokba foglalták a
szerződés legfontosabb elemeit: páciensjogok, nyilvános felelősség,
nagyobb átláthatóság, elegendő anyagi eszköz, partnerség, effektív
ellátás biztosítása, megfelelő gazdálkodás (10). Edwards és
munkatársai az új szerződés legproblematikusabb részének a páciensekkel
kialakítandó új típusú kapcsolatot tartják. Ennek során, a média
bevonásával, dialógust kell folytatni az egészségügyi ellátás
lehetőségeiről és határairól, a reális elvárások fontosságáról, a
medicina természetéről, annak inherens bizonytalanságairól, valamint a
„blame culture” veszélyeiről (4). Egyetértés van abban, hogy a
szerződés kimunkálásában és megtartásában központi jelentőségű a
bizalom, valamint annak a hitelesítése, hogy mindegyik fél azonos célok
érdekében tevékenykedik. Csak így lehetséges egy konstruktív,
együttműködő viszony kialakítása.
Az orvosi hivatásrend készsége egy új szerződés
megkötésére kétségkívül nagyon pozitív és feltétlenül elismerésre méltó
gesztus. A külső szemlélőben (már ha lehet ebben a szituációban bárki is
külső szemlélő) azonban felmerül a kérdés: hogyan viszonyul a
társadalom, az állam és a páciens ehhez a felkínált párbeszédhez és
végső soron az új szerződéshez? Kik legyenek a tárgyaló felek:
politikusok, minisztériumi tisztviselők, társadalomtudósok
(szociológusok, etikusok), jogászok, betegjogi képviselők? A válasz
várhatóan nemcsak nagyon összetett lesz, hanem valószínűleg minden
társadalomban és kultúrában helyi elemekkel színezve adható csak meg. Az
orvosi hivatás képviselői által felvetett nyílt, őszinte, konstruktív
párbeszéd legvalószínűbben a tömegkommunikáció csatornáin keresztül
történhet, de ennek eredményeit különböző tudományágak (orvostudomány,
jog, filozófia, etika, szociológia) együttműködése képes szintetizálni.
Mindenesetre az új szerződés kialakítása, amennyiben létrejön, hosszú,
talán több évtizedes párbeszéd eredménye lehet.
Ami napjainkban tapasztalható, és amit az orvosi
hivatásrend képviselői felismertek, az a jelenlegi helyzet tarthatatlan
volta. A társadalomban és az egészségügyben a változások már folyamatban
vannak, és akkor is (le)zajlanak, ha nem vagy nem eléggé tudatos az
irányításuk. Az orvosi professzió képviselői felismerték, hogy a
társadalomban betöltött domináns szerepük fenntartása csak komoly
megújulás árán lehetséges. Egyöntetű a vélemény abban, hogy a megújulás
két komponense a következő: a régi hivatásbeli értékek megerősítése és
új elemek (főként a páciensjogok) integrálása. A legnyíltabban talán a Richards
által idézett szerzők fogalmazták meg a hivatás dilemmáját, vagyis az
orvosok választhatnak: vagy aktívan részt vesznek az új szerződés
kialakításában és akkor érvényesíthetik elképzeléseiket és érdekeiket,
vagy az áldozat szerepét választva passzívan elviselik a változásokat (5).
Ahhoz, hogy érdekeiket megfelelően képviselni tudják, egy erős,
független, társadalmi szerepét jól ismerő és azt adekvátan betöltő
professzió megjelenítése szükséges a nyilvánosság előtt.
Az új professzionalizáció
Az orvosi hivatás céljainak, feladatainak,
értékeinek újrafogalmazását, a megújulás folyamatát a szakirodalom az új
professzionalizáció kifejezéssel jelöli. D. Irvine
megfogalmazása szerint: „Az új professzionalizmus az orvosok hivatásbeli
kötelességeinek, felelősségének, a hivatás értékeinek és standardjainak
explicit megfogalmazása – a társadalom és a professzió által közösen
kidolgozva és egyeztetve.” (11). Az új professzionalizációban a
szakemberek négy tényezőt tartanak a folyamat kulcselemeinek: a szakmai
kompetencia megerősítése, a hivatás önkontrolljának megerősítése, az
etikai értékek megerősítése; az oktatás reformálása (1, 10, 16, 19).
A megújulás négy kulcselemét a szakirodalom
egyaránt fontosnak tartja, eltérések inkább csak a súlypontozásban
vannak. A szakmai és etikai önkontroll jelentőségét azért hangsúlyozzák,
mert hagyományosan ez adja a hivatás autonómiájának bázisát és a
hivatás további léte szempontjából is döntő jelentőségű. Egyetértés van
abban is, hogy az oktatás reformálása döntő tényező a megújulás
sikerében. Fontos, hogy az orvostanhallgatók curriculuma már kezdettől
fogva tartalmazza azokat a tantárgyakat, amelyek a szakmai és etikai
kompetencia erősítését és minőségi javítását szolgálják. Az úgynevezett
humán tárgyak (kommunikáció, antropológia, etika, szociológia) ebben a
koncepcióban nem mellékes, hanem a szakmai tárgyakkal egyenrangú
fontosságot nyernek.
Eredmények és a hivatás jövője
A megújulásnak már vannak eredményei. A British
Medical Association egy kétnapos tanácskozást szentelt az orvosi hivatás
XXI. században is érvényes központi értékeinek. A különböző
javaslatokat öt csoportban vitatták meg a résztvevők, míg eljutottak a
konszenzusig. Az orvoslás „ókori erényekből desztillált” időtlen
központi értékei („core values”) a következők: gondoskodás, integritás,
kompetencia, bizalom, felelősség, képviselet. A javaslatok között
szerepelt még: elkötelezettség, közösségi felelősség, magas etikai
standard. A központi értékeket természetesen tartalommal kell
megtölteni, mindig szem előtt tartva, hogy az orvosi hivatás lényegét és
különlegességét modern korunkban is a humánumon és bizalmon alapuló
orvos-beteg kapcsolat adja (20).
A fentinél nagyobb és jelentősebb nemzetközi
visszhangot is kiváltó esemény egy orvosi charta megjelenése volt. A
Medical Professionalism Project munkatársai azzal a kimondott céllal
dolgozták ki a dokumentumot, hogy az nemzetközi elfogadtatásra találjon.
Álláspontjuk szerint „az orvosi hivatás mindenütt eltérő kulturális és
nemzeti tradíciókba ágyazódik, de tagjai mindnyájan a gyógyító szerepét
töltik be, amelynek gyökerei Hippokratészig nyúlnak vissza” (3).
Az eltérések ellenére lehetséges a szakmai és etikai értékek közös
bázisa, amelyre a charta alapozódik. A dokumentum három alapvető elve: a
páciens jóllétének elsődlegessége, a páciens autonómiája, a szociális
igazságosság. A charta további tíz pontban sorolja fel az orvosok
hivatásbeli kötelességeit (szakmai kompetencia, becsületesség, bizalom,
megfelelő viszony a páciensekkel, az ellátás minőségének javítása, az
ellátáshoz való hozzájutás javítása, eszközök igazságos elosztása,
tudományos ismeretek fejlesztése, bizalom fenntartása az érdekek
konfliktusa esetén, hivatásbeli felelősség).
Az orvosi hivatás megújulásának sikere nagyon sok
tényezőtől függ (az egészségügy változásai, társadalmi igények,
paramedikális hivatások megerősödése, az alternatív gyógyászat
térhódítása, a hagyományos orvosi hivatás polarizálódása), miközben
lehetséges az is, hogy a folyamatok egy új típusú orvosi hivatásrend
kialakulásához vezetnek (15, 17). Az egyik lehetséges alternatíva
a deprofesszionalizáció, amelynek végeredményeként az orvosok
egyszerűen munkavállalók lesznek, mint egészségügyi intézmények,
biztosítótársaságok alkalmazottai (15, 21). A kihívásokra adott
másik lehetséges válasz a hivatás súlypontjának eltolódása a tudományos
és technikai szakértelem felé. Ebben az esetben az orvos magasan
kvalifikált „biotechnikus”, illetve „biomérnök” lesz, a klasszikus
hivatás szigorú etikai-morális kötelmei nélkül (15, 17).
Amennyiben a hivatás nem lesz többé a hagyományos értelemben vett
„morális vállalkozás” (Derosa), úgy képviselőinek számot kell vetniük
azzal, hogy az orvosi professzió elveszíti különleges társadalmi
státuszát és erkölcsi nimbuszát is (1, 14, 16, 17). Az
anglo-amerikai szakirodalom döntő többsége ezért az orvosi hivatás
tradicionális jellemzőit mentené át a XXI. századba: szaktudás,
szolgálat, erkölcsi értéktöltet. Irvine szavaival: „Nekünk orvosoknak az
a legelső etikai kötelességünk, hogy legjobb képességeink szerint
szolgáljuk a pácienseket és a társadalmat” (6).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése