2008. december 11., csütörtök



Az egy állami egészségbiztosító létrehozásának tervezete Szlovákiában


A szlovák Egészségügyi Minisztérium kidolgozta és észrevételezési eljárásra előterjesztette az egy állami egészségbiztosító létrehozására vonatkozó tervezetét, amely a jelenleg létező két állami - Általános (VsZP) és Közös (SZP) - egészségbiztosító összevonásával jönne létre. A minisztérium értékelése szerint ez a lépés szervezeti szempontból igényes és pénzügyi effektus nélküli feladat. Az egészségbiztosítók összevonása csak abban az esetben minősülne pozitív lépésnek, ha az általános egészségbiztosítást egységesen egy állami egészségbiztosító végezné, és emellett a magán egészségbiztosítók lehetővé tennék az individuális egészségbiztosítást. A két állami egészségbiztosító összevonását törvénymódosítás nélkül meg lehet valósítani, azonban külön törvényt kell hozni az összevont egészségbiztosító közjogi intézménnyé való alakításáról. Ugyanúgy meg kell teremteni a jogi feltételeket az individuális egészségbiztosítás - magán egészségbiztosítók általi - gyakorlására.

A minisztérium tanulmánya szerint a két állami egészségbiztosító összevonásával és az egy állami általános egészségbiztosító működtetésével hatékonyabbá és stabilabbá az általános egészségbiztosítás rendszere, beleértve a járulékbeszedési és a biztosítottak megfelelő minőségű egészségügyi ellátásának ellenőrző mechanizmusait. Megfelelő egyensúlyt lehetne tartani a reális bevételek, a rendszer adósságmentessége és a működési költségek relatív megtakarításai terén. Csökkenteni lehetne a jelenleg meglevő párhuzamos kiadásokat, növelni a pénzügyi stabilitást, a járulékbeszedés eredményességét. Az összevonás továbbá elősegítené az e-Health elektronikus egészségügyi kártya bevezetését és a biztosítottak célzott egészségügyi ellátásának javítását. A másik oldalon nem elhanyagolhatók azok a feladatok, amelyek a két egészségbiztosító vagyonának egyesítésével járnak. Bonyolult folyamatnak mutatkozik a két adatbázis összekapcsolása, tekintettel azok különbözőségére. Fennállnak olyan teendők is, mint a VzSP esetében a megszüntetett Perspektíva egészségbiztosító ügyének rendezése, a SZP-nél pedig a megszűnt Europska magán egészségbiztosító állományának átvétele.

Az összevonás folyamatában néhány év után sem várható, hogy csökkenni fog az alkalmazottak száma, hanem ellenkezőleg, az átmeneti időszakban létszámnövekedéssel kell számolni. A létszámcsökkenésből adódó költségmegtakarítással csak a két egészségbiztosító teljes összevonása és az új szervezeti struktúra kiépítése után lehet számolni.

A több-biztosítós rendszer fenntartása

A Magán Egészségbiztosítók Szövetségének ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy Szlovákiában az utóbbi 16 évben háromszor került megvitatásra a több-biztosítós rendszer kérdése, és meg van győződve arról, hogy továbbra is fennmarad.

Jelenleg két állami és három magán egészségbiztosító működik Szlovákiában, amelyek egyformán térítik az egészségügyi szolgáltatásokat. Amennyiben a magán egészségbiztosítók csupán kiegészítő individuális biztosítást végeznének, akkor csak standardon felüli szolgáltatásokat kínálhatnának. A páciensek kénytelenek lennének az állami egészségbiztosítóhoz is feliratkozni, és ez megfosztaná őket a szabad választás lehetőségétől.

Az Egészségügyi Minisztérium tájékoztatása szerint a változtatás az általános egészségbiztosítás rendszerének javítására irányul. Ugyanakkor elismeri a több-biztosítós rendszert. A tanulmányban nem az a cél, hogy nyomást gyakoroljanak az egészségbiztosítókra az individuális egészségbiztosítás működtetésére. Minden egészségbiztosító egyenrangú és a törvényben egyforma feltételeket kell biztosítani számukra. (VM)

Forrás. TASR, 2008. 12. 07.
Pravda, 2008. 12. 06.

Nincsenek megjegyzések: