Nem prioritás az egészségügy
Az ágazat mindig veszít a "stop-go"
gazdaságpolitikán
gazdaságpolitikán
Az uniós
támogatásokon kívül – amelyek jelentősen csökkennek ezen a területen a
következő hétéves ciklusban -, az egészségügy nem számíthat
többletforrásra a következő években – derült ki egy szakmai
rendezvényen.
Míg a 2002-es egészségügyi béremelést az akkori kormány hitelből
finanszírozta – mivel 2002 és 2005 között az egészségbiztosító hiánya az
ezer milliárd forintot is meghaladta –, orvosok és nővérek fizetésének
idei és tavalyi emelése mögött stabil költségvetés és saját forrás áll –
közölte a 15. egészség-gazdaságtani szimpóziumon Szócska Miklós. Az
egészségügyi államtitkár mellett a Nemzetgazdasági Minisztérium
helyettes államtitkára is egyértelművé tette, hogy a kormány csak arra
ad plusz pénzt, amire pluszforrás is található. Banai Péter Benő
szavaiból az is nyilvánvalóvá vált: az egészségügy a béremelésen kívül a
közeli jövőben nem számíthat nagyobb arányú költségvetési többletre. A
kormány számára ugyanis egyrészt az uniós 3 százalék alatti
költségvetési hiánycél, másrészt az államadósságnak a GDP 50 százalék
szorítása a fő célja.
Ehhez azonban legalább 10-15 év kell, miközben a növekedés feltételei
sem biztosítottak, ugyanis az Európai Bizottság előrejelzése alapján az
unióban hosszú távon alacsony növekedésre kell berendezkedni. Márpedig
ez a két tényező, az államháztartás hiánya és a növekedés együttesen
határozza meg, mennyit lehet költeni például egészségügyre.
Arra a felvetésre, amely szerint a kormánynak másként kellene priorizálnia az egyes ágazatok között, és ily módon javítani az egészségügyben a közkiadások arányát, a helyettes államtitkár nem hagyott kétséget a felől sem, hogy a jelenlegi kormány is GDP-fogyasztó és nem GDP-termelő ágazatnak tekinti az egészségügyet. Mint fogalmazott: „amikor a gazdasági növekedés a kulcskérdés, akkor a közvetlen gazdaságélénkítő területekre kell koncentrálni. Mindenkori értékválasztás, hová szán több pénzt az állam”. Ezzel kapcsolatban Kaló Zoltán, az ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpontjának vezetője megjegyezte, ha már a többletforrások felhasználásának ésszerűségéről esik szó, az egészségügyiek érhetően bosszantja, hogy a kormány meg sem kérdőjelezi a nagyarányú stadionfejlesztések hasznát.
Orosz Éva, Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék tanszékvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy évtizedek óta csökkennek az egészségügy forrásai, és míg a kétezres évek elején például az egészségügyi közkiadások részesedése a GDP-ből azonos volt nálunk és Csehországban, ma az egészségügyi közkiadás Magyarországon mindössze a csehországi 65 százaléka.
A tanszékvezető a Világgazdaságnak hozzátette: az egészségügy mindig is a vesztese volt a „stop-go” gazdaságpolitikának és a „rövidlátó” közpolitikának. Az Egészségbiztosítási Alap természetbeni kiadásainak reálértéke 2011-ben csupán 80 százalékát érte el a 2005-ös szintnek. Az összes – központi és helyi kormányzati kiadásokat is magában foglaló – egészségügyi közkiadás reálértéke pedig 2010-ben csupán a 83,5 százaléka volt a 2006-osnak.
Csökkenő források
A most záruló uniós ciklusban mintegy 480 milliárd forint EU-támogatást használhatott fel az egészségügy – közölte Banai Péter Benő. Ennek az összegenek azonban valójában még csak a 30 százalékát fizettek ki, ezért most nagy a nyomás az egészségügyön, hogy a megkezdett beruházásokat befejezzék, és a maradék 70 százalékos összeget 2015 végéig ténylegesen felhasználják. Különösen, hogy bár a konkrét összegek nem ismertek, az biztos, hogy a 2014 és 2020 közötti időszakban csökkenni fognak az egészségügy rendelkezésre álló források. Volt, aki szerint 130-180 milliárd, míg mások szerint mindössze 90 milliárd forintot hívhat le majd a következő hétéves fejlesztési ciklusban az ágazat.
(Világgazdaság)
Arra a felvetésre, amely szerint a kormánynak másként kellene priorizálnia az egyes ágazatok között, és ily módon javítani az egészségügyben a közkiadások arányát, a helyettes államtitkár nem hagyott kétséget a felől sem, hogy a jelenlegi kormány is GDP-fogyasztó és nem GDP-termelő ágazatnak tekinti az egészségügyet. Mint fogalmazott: „amikor a gazdasági növekedés a kulcskérdés, akkor a közvetlen gazdaságélénkítő területekre kell koncentrálni. Mindenkori értékválasztás, hová szán több pénzt az állam”. Ezzel kapcsolatban Kaló Zoltán, az ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpontjának vezetője megjegyezte, ha már a többletforrások felhasználásának ésszerűségéről esik szó, az egészségügyiek érhetően bosszantja, hogy a kormány meg sem kérdőjelezi a nagyarányú stadionfejlesztések hasznát.
Orosz Éva, Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék tanszékvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy évtizedek óta csökkennek az egészségügy forrásai, és míg a kétezres évek elején például az egészségügyi közkiadások részesedése a GDP-ből azonos volt nálunk és Csehországban, ma az egészségügyi közkiadás Magyarországon mindössze a csehországi 65 százaléka.
A tanszékvezető a Világgazdaságnak hozzátette: az egészségügy mindig is a vesztese volt a „stop-go” gazdaságpolitikának és a „rövidlátó” közpolitikának. Az Egészségbiztosítási Alap természetbeni kiadásainak reálértéke 2011-ben csupán 80 százalékát érte el a 2005-ös szintnek. Az összes – központi és helyi kormányzati kiadásokat is magában foglaló – egészségügyi közkiadás reálértéke pedig 2010-ben csupán a 83,5 százaléka volt a 2006-osnak.
Csökkenő források
A most záruló uniós ciklusban mintegy 480 milliárd forint EU-támogatást használhatott fel az egészségügy – közölte Banai Péter Benő. Ennek az összegenek azonban valójában még csak a 30 százalékát fizettek ki, ezért most nagy a nyomás az egészségügyön, hogy a megkezdett beruházásokat befejezzék, és a maradék 70 százalékos összeget 2015 végéig ténylegesen felhasználják. Különösen, hogy bár a konkrét összegek nem ismertek, az biztos, hogy a 2014 és 2020 közötti időszakban csökkenni fognak az egészségügy rendelkezésre álló források. Volt, aki szerint 130-180 milliárd, míg mások szerint mindössze 90 milliárd forintot hívhat le majd a következő hétéves fejlesztési ciklusban az ágazat.
(Világgazdaság)
1 megjegyzés:
Casino Finder - Find Casinos Near You (NJ)
Find the closest casino to you using our complete casino 계룡 출장샵 database. Search 용인 출장마사지 by 경상남도 출장샵 city, 포항 출장마사지 state, ZIP code, gaming license 서귀포 출장안마 number, gaming license number,
Megjegyzés küldése